Budweisers första svenska reklam

2009-09-22 06:53  

Carlsberg vill få svenskarna att se Budweiser som ett kvalitetsöl.

Budweiser gör sin första reklamkampanj direkt riktad till den svenska marknaden.

Annonsen, som kommer att gå i Nöjesguiden under hösten, ska få folk att omvärdera det amerikanska ölet.

– Budweiser är ett missförstått varumärke i Sverige. De flesta tänker på Monty Python-gängets liknelse mellan sex i en kanot och amerikanskt öl, ”fucking close to water”, säger Sebastian Tarkowski, varumärkesansvarig på House of beer, Carlsbergs affärsområde för internationell öl.

Enligt Sebastian Tarkowski är Budweiser i själva verket ett kvalitetsöl, med en noggrann och komplicerad framställningsprocess.

Annonsen är utformad som en informationstext, riktad till öl-nördar, med fakta om ölets ursprung och tillverkningsprocess. Taglinen, som tagits fram av Budweiser i Storbritannien, är ”True dedication”.

– Eftersom taglinen i konceptet är ”True Dedication” ville vi spinna vidare på det och berätta saker om ett öl som många tror att det inte finns något att säga om, säger Jon Bergsman, kreativt ansvarig på WDW Creative, som ligger bakom annonsen.

Budweiser och Nöjesguiden har samarbetat tidigare, bland annat har Budweiser levererat ölen till Nöjesguidens fester. Nu är Nöjesguiden den enda tidningen för Budweisers svenska reklam.

– Nöjesguidens läsare och våra produkter passar bra ihop. Annonsen är utformad för att passa med Nöjesguidens stil, med ett visst mått av självdistans men varm och kärleksfull, säger Sebastian Tarkowski.

Utöver Budweiser ingår bland annat Starpramen, Guinness, Leffe och Kilkenny i Carlsberg House of beer. Carlsberg gör sällan lokalanpassad reklam för sina internationella ölmärken.

– Inte för att vi inte vill, men det är svårt att motivera investeringarna när varumärkena är så små, säger Sebastian Tarkowski.

Istället ligger fokus på att lära svensk barpersonal att servera ölet på rätt sätt. Grundregeln är två fingrar tjockt skum. Carlsberg ordnar utbildningar och skickar ibland ut ”mystery shoppers” för att kolla hur barmästarna sköter sig.

– Det är viktigare att se till att skapa bra upplevelser kring ölserveringen, än att hitta rätt reklambudskap, säger Sebastian Tarkowski.

Arbetsgrupp på WDW Creative:

Jon Bergsman, Emilia Molin och Lisa Harrling.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt