Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Budweiser-bojkott hånas på Twitter

Öltillverkaren Budweisers reklam under amerikanska Super Bowl har orsakat mycket rabalder. En kampanj på sociala medier om att bojkotta ölmärket slog tillbaka mot upprorsmakarna som fick se sin hashtag kapad och hånad.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se


Publicerad: 07 Februari 2017, 11:20
Uppdaterad: 08 Februari 2017, 10:21

Ämnen i artikeln:

Donald TrumpSuper BowlTwitter

Reklamfilmen ”Born the hard way” blev tidigt en snackis i samband med årets stora sporthändelse.

Filmen skildrar hur Budweisers medgrundare Adolphos Busch under tuffa omständigheter tar sig från Tyskland till USA på 1800-talet – en dramaturgi som vissa menade kunde tolkas som ett politisk ställningstagande mot USA:s allt hårdare invandringspolitik och därigenom en indirekt känga till president Donald Trump.

Budweiser har förnekat att reklamen skulle ha politiska undertoner, och exempelvis anspela på presidentens senaste utspel om att begränsa invandringen till landet. Konceptet, som utvecklats under ett års tid, handlar istället om att inte ge upp på sina drömmar, enligt företaget.

Det stoppade emellertid inte upprörda tv-tittare att uppmana till bojkott av varumärket. Hashtaggen #boycottbudweiser trendade länge på sociala medier, men användes också av dem som försvarade bolaget och dess budskap.

Kampanjen mot företaget fick även utstå en hel del hån sedan en felstavad version av hashtaggen, #boycottbudwiser, spridits flitigt bland annat på Twitter.

”Jag stödjer er rätt att vara en 'snowflake' (överkänslig person som inte tål kritik reds anm), men stava åtminstone 'Budweiser' korrekt”, skriver en användare på mikrobloggen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.