Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Budgetkrisen hotar försvarets reklam

Publicerad: 6 Maj 2011, 07:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

Försvarsmakten tvingas till kraftiga sparåtgärder för att klara budgeten – något som kan slå hårt mot marknadsföringen och reklambyrån DDB.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmFörsvarsmakten

Svenska Dagbladet avslöjar i dag – efter att ha tagit del av en kvartalsrapport – att Försvarsmakten hotas av skenande driftskostnader.

För att klara budgeten krävs drastiska sparåtgärder, vilket kan innebära att rekryteringen av nya yrkessoldater stoppas.

Men sparåtgärderna hotar också Försvarsmaktens marknadsavdelning – som just nu är ute i en stor DDB-signerad kampanj just för att locka nya yrkessoldater.

Just nu hålls ett krismöte på Försvarshögkvarteret och när dagensmedia.se söker försvarets marknadschef Fredrik Svahn är onårbar.

Roger Magnergård, presschef på Försvarsmakten, säger till dagensmedia.se att det inte går att utesluta att reklamen stryps.

– Jag vet inte vilka avvägningar som görs, men det är absolut ett kort man har att spela med.

För reklambyrån DDB är Försvarsmakten en stor och viktig kund.

Ulrika Almqvist, projektledare för Försvarsmaktens konto på DDB, vill inte avslöja om DDB har fått några besked om marknadsföringens framtid.

– Jag kan inte kommentera detta alls. Oavsett fråga går all kontakt med media via Fredrik Svahn.

Jobbar ni som vanligt med att ta fram nya kampanjer just nu?

– Du får ta detta med Fredrik Svahn.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.