Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Bröstkuppen mot Facebook

Så kringgår tyska Rosa Bandet Facebooks strikta nakenregler i ny kampanj.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 09 Mars 2016, 07:50
Uppdaterad: 17 Mars 2016, 14:52

Ämnen i artikeln:

DDB

Igår på Internationella kvinnodagen lanserade tyska Rosa Bandet en ny kampanj för sociala medier, som DDB Tyskland ligger bakom.

"Check it before it's removed" kallas kampanjen, och anspelar på Facebooks omdebatterande policy kring bilder på kvinnliga bröstvårtor, som man antingen censurerar eller tar bort.

Kampanjen baseras på 17 kvinnors egna berättelser kring bröstcancer, och inkluderar bland annat en instruktionsfilm som visar hur kvinnor bör undersöka sina bröst för att upptäcka cancerknölar i god tid och på så vis underlätta behandling.

– Vi använder Facebook och Instagrams strikta regelverk för att skapa någonting gott. Desto mer dessa inlägg sprids och desto mer som tas bort från sociala medier, desto starkare blir vårt buskap: Undersök dina bröst. Nu! Att upptäcka bröstcancer tidigt är viktigt för varje kvinna, säger Lilli Langenheim, kreativ chef på DDB Berlin, till Little Black Book.

kampanjsajten uppmanar man även besökarna att delta i initiativet genom att dela någon av kampanjbilderna på Facebook eller Instagram, som alla pryds av budskapet ”Check it before it’s removed”.

På sajten går även att följa hur många av bilderna som blivit borttagna från Facebook eller Instagram, sedan igår har ännu ingen bild tagits bort.

Facebook har flera gånger kritiserats för att tillämpa skev censurering när det gäller kvinnokroppen, vilket bland annat har resulterat i hashtaggen #freethenipple, som kändisar som Rihanna och Miley Cyrus har använt sig av.

Ämnen i artikeln:

DDB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.