Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Brödinstitutets kampanj – bjuder på insektsmacka

Publicerad: 26 Januari 2016, 11:56
Uppdaterad: 26 Januari 2016, 12:00

Brödinstitutet drar igång en kampanj för att uppmärksamma att bröd är klimatsmart att äta.


Ämnen i artikeln:

Edelman Deportivo

Kampanjen drar igång i nästa vecka. Det blir dels annonsering utomhus och dels åker Brödinstutitet på turné till några av Sveriges skolor. Dessutom har man tagit fram en kampanjsajt och en film om hur framtidens skollunch skulle kunna se ut.

Fokus i kampanjen är en klimatsmart lunchmacka framtagen av bagaren Johan Sörberg och kocken Paul Svensson. Smörgåsen innehåller bland annat gräshoppsbröd och kanderade larver, vilket skolungdomarna kommer att bli bjudna på under turnén.

Kampanjen har fått namnet ”Bread the future”.

– På klimatmötet i Paris var det stort fokus på vad vi behöver göra för att värna om vårt klimat. Vi lever som om vi hade 3,7 planeter och nu står vi inför den stora utmaningen att minska våra klimatutsläpp. Få vet att bröd är klimatsmart. Med initiativet Bread The Future vill vi därför sprida kunskap om vad vi med gott samvete faktiskt kan äta både i dag och i framtiden, säger Maria Sitell, talesperson på Brödinstitutet, i ett pressmeddelande.

Bakom kampanjen står pr-byrån Edelman Deportivo.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Edelman Deportivo

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.