Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Brindfors fixar Viasats kampanj

Publicerad: 16 april 2014, 08:12
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:40

UPPDATERAD. Det blir Lowe Brindfors som får uppdraget att hantera Viasats kommunikation. Idag går den första kampanjen upp.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsViasat

Kampanjen bygger på insikten om att vardagslivet kanske inte alltid är lika storslaget som på tv och film. Kampanjen bygger på kommunikationskonceptet ”Bättre på Viasat”, framtaget av Lowe Brindfors.

– Vi målar upp vardagssituationer som skulle kunna vara mer spännande, inspirerande eller romantiska om livet vore lite mer som i Viasats värld, säger Sandra Kinge, marknadschef på Viasat.

Kampanjen är Viasats första större kommunikationsinsats sedan vinter-OS. Kampanjen inför OS togs fram av M&C Saatchi, och byrån har även ett mindre pågående uppdrag för sporten fortfarande.

Men nu är det alltså Lowe Brindfors som fått förtroendet i en första kampanj.

– Vårt angreppssätt var att först förstärka vårt interna brand team, det var inte alls säkert att vi skulle behöva ett helt projektteam på en byrå. Men planning var viktigt för oss och då gick vi till Lowe Brindfors på rekommendation, och det slutade med att vi har en hel projektgrupp i alla fall.

– Det är ett superhärligt team på Lowe Brindfors och produktionsbolaget It’s showtime. Och med tanke på hur bra vi tycker att samarbetet fungerat så kommer vi säkert att jobba med dem länge framöver.

Viasats kampanj rullar i tv, radio och i digitala medier. Den ska pågå till och med 15 maj, men insatserna är som mest intensiva de första 2-3 veckorna, berättar Sandra Kinge.

Till kampanjen är också ett abonnemangserbjudande kopplat. Viasat passar också på att påminna både kunder och potentiella kunder om att Viaplay ingår i abonnemanget.

– Vi har tagit många steg i att förstärka varumärket. Nu vill vi ytterligare bygga varumärke och öka preferensen och consideration. Men vi har naturligtvis höga försäljningsmål också.

Hur mycket ska försäljningen öka?

– Det kommer jag att vara förtegen om.

Läs mer om Viasats varumärkesutveckling i Dagens Media nummer 6, 2014.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsViasat

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.