Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Bregott försvarar sin KO-anmälda reklam

Publicerad: 8 Mars 2013, 03:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:53

Bregott anklagas för att försköna bilden av djurhållning i sina reklamfilmer.


Ämnen i artikeln:

Arla

Bregott har använt sig av sitt reklamkoncept ”Bregottfabriken” i över 15 år. Men reklamfilmerna där kossor ofta syns i gröna sommarhagar har retat upp två organisationer.

Sveriges Konsumenter har tillsammans med Djurskyddet Sverige anmält Bregotts reklamfilmer för vilseledande marknadsföring.

”I en reklamfilm under rubriken "Kvalitetskontroll i Bregottfabriken" visas en kalv som diar en ko. Detta ger en direkt missvisande bild eftersom kalven normalt tas från kon redan en dag efter kalvningen”, skriver de i sin anmälan till Konsumentverket/KO.

De anser vidare att det är ”oacceptabelt” att Arla i sin reklam förvränger bilden av modern djurhållning.

Claes Henriksson, presschef för Arla Foods i Sverige försvarar dock filmerna.

– Vi delar inte anmälarnas bedömning av filmerna, men de har naturligtvis rätt att anmäla oss om de tycker att något är fel. Den aktuella filmen visades första gången redan 2001 men som alla Bregottfilmer visar den verkliga kor i en verklig hage. Situationerna och berättelserna är däremot påhittade händelser, skriver han i ett mejl till dagensmedia.se.

Hur långt från ”verklighetens Bregottfabrik” är era reklamfilmer för Bregott?

– Filmerna visar riktiga kor i en riktig hage men det finns 3 500 Arlagårdar i Sverige och vi kan naturligtvis inte spegla situationen på var och en av dem 365 dagar om året. Det tror jag också att konsumenterna förstår.

– Vill vi inte påstå att alla kor finns i denna eller hage eller i hagar som liknar den vi visar. Vi vill heller inte påstå att kor i verkligheten går utomhus hela tiden, eller att alla kor är svartvita. Men vi har en beteslag i Sverige som säger att alla mjölkkor ska vistas ute under en sammanhängande tidsperiod mellan 1 maj till 15 oktober. Arlabönderna måste liksom andra följa denna lag.

Kommer ni att ändra er marknadsföring framöver?

– Det är alldeles för tidigt att säga. Först måste vi se om Konsumentverket tar upp ärendet och vad de isåfall kommer fram till.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Arla

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev