Bredbandsbolaget och Telenor blir ett varumärke – här är kampanjen

UPPDATERAD. "Bättre tillsammans" lyder löftet som Telenor och Bredbandsbolaget ger när de två varumärkena nu går samman under Telenor.

I samband med att Telenor och Bredbandsbolaget går samman under varumärket Telenor lanserar de både ny kampanj och varumärkeslöfte under parollen "Bättre tillsammans".

Sammanslagningen av varumärkena skildras genom att Telenorfamiljens egen kärlekshistoria lyfts fram i en ny kampanjfilm med start idag.

I kampanjen får vi följa Telenor-föräldrarna Sören och Johannas resa genom livet – i både med och motgångar – till tonerna av en nyinspelad version av Efva Attlings "Två av oss".

– För oss är det viktigt att betona att vi nu skapar någonting helt nytt – vi plockar inte bara in Bredbandsbolaget utan blir tillsammans nya Telenor. Vårt nya motto"Bättre tillsammans" innebär att vi tillsammans blir bättre på att leverera den bästa totalupplevelsen till kunden, säger Linda Wetterborg, marknadschef på Telenor, till Dagens Media.

– Det som är vårt stora bevis på det är att vi samtidigt går ut med erbjudandet Telenor Kombo, där alla våra kunder som väljer att vara kunder för både bredband och mobil får en fri uppgradering av antingen mer surf eller snabbare bredband till hemmet. Det bjuder vi på som tack för att kunden har valt att ge oss det förtroendet. Det vi vill förmedla är att vi är en one stop shop för familjen, fortsätter hon.

En ny visuell identitet och en ny tonalitet i kommunikationen har tagits fram i samband med lanseringen av kampanj och varumärkeslöfte. Det utgör ett led i utvecklingen av varumärket mot att bli lite mer mänskligt, säger Linda Wetterborg.

– Konceptet med Telenorfamiljen har vi haft i många år och det har varit ett effektivt reklamkoncept med mycket humor. Men Telenorfamiljen har samtidigt varit något av en glassig reklamfamilj, så det vi vill göra nu är att förmänskliga den. Bredbandsbolaget och Telenor har varit "förlovade" i tretton år och har levt nära varandra. Nu tar vi det hela vägen, vilket vi väljer att visualisera genom kärlekshistorien.

Kampanjen är framtagen tillsammans med byrån Acne.

– Under Telenorfamiljens åtta år har de gått igenom en mängd faser för att ständigt vara relevanta. Nu tar vi ett stort steg mot en ny, mer mångfacetterad och mänsklig tonalitet, som bättre motsvarar det nya Telenor och som lever upp till vår tro om att alla är Bättre tillsammans, säger Erik Bergqvist, executive creative director på Acne, i ett pressmeddelande.

Filmen är regisserad av Lina Söderström från B-Reel. Nytolkningen av "Två av oss" är gjord av artisten Janice och artisten samt producenten Ji Nilsson.

Kampanjen kommer gå i både tv, print, Youtube, radio och sociala medier.

Arbetsgrupp:

Kund: Telenor

Marketing director: Linda Wetterborg Head of brand: Tobias Clewemar Campaign Manager: Sophie Malmberg

Byrå: AcneArt Director: Natalie KocsisCopywriter: Rasmus Tsardakas Renhuldt Executive creative director: Erik BergqvistAccount directors: Natalie N’doye, Johanna Gradin, Lisa KoppOperativ account director: Malin MarklundAccount manager: Maja Asperö LindPlanner: Johanna GustafssonFinal art: Henrik Åkerberg Designer: David HammarströmProduktionsbolag: B-ReelRegissör: Lina SöderströmProducent: John HichensDoP: Fredrik Wenzel

Mediebyrå: Starcom

Action marketing: Spinn

Hanna Frick

Reporter

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-05-15 09.47Uppdaterad 2018-05-15 12.31

Ämnen i artikeln: