Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Brämhults pr-kupp – sponsrar Tropicana

Publicerad: 20 April 2010, 07:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Tropicanas varumärkesregistrering stoppades av småföretag med samma namn. Nu sponsrar Brämhults ett av företagen – dansstudion Tropicana.


Ett av världens största juiceföretag, Tropicana, fick i februari ett dystert besked. De får inte utöka sin varumärkesregistrering i Sverige. Detta eftersom en rad andra företag med samma namn – bland annat Pizzeria Tropicana i Linköping – motsatte sig registreringen.

Nu går uppstickaren Brämhults in och sponsrar ett av företagen, dansstudion Tropicana i Stockholm.

Men enligt marknadschefen Johan Kikas är syftet inte att strö salt i såren på konkurrenten Tropicana

– Absolut inte. Vår sponsring har ingen koppling till det amerikanska juicemärket Tropicana, säger han.

Du menar att ni hade sponsrat dansstudion Tropicana även utan denna pikanta bakgrund?

– Ja visst. Vi är några på kontoret som är intresserade av dans och kom i kontakt med dansstudion. Vi tänkte att våra nypressade juicer kunde vara en kick för dansstudion.

Samtidigt erkänner Johan Kikas att Brämhults måste ta till diverse knep för att skapa uppmärksamhet med en förhållandevis liten marknadsföringsbudget.

– All bra publicitet som vi kan få är vi naturligtvis tacksamma för.

Vad får ni ut av sponsorskapet?

– Vi vill självklart att det ska skapa uppmärksamhet för vårt varumärke och visa att vi har en juice som är nypressad, till skillnad mot all annan juice.

Brämhults jobbar med reklambyrån Volontaire. Brämhults sajt, som likt juicerna har 18 dagars hållbarhet, har helt vikts till en kampanj för sponsorskapet.

Tropicana ägs av Pepsi och sedan 1996 är Tropicana ett registrerat varumärke i Sverige. År 2007 ansökte Pepsi om att utöka registreringen till samtliga marknader, men ansökan avslogs av PRV.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.