Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Kampanjer

”Boxer-Robert framställs som ett rent sexobjekt”

Publicerad: 31 Januari 2011, 13:16
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:23

Boxers reklam kränker män, anser Reklamombudsmannen. Även Handelsbanken fälls för vilseledande reklam.


Ämnen i artikeln:

HandelsbankenReklamombudsmannenROSvDBoxer

En halvnaken Boxer-Robert på fårskinnsfällar med texten ”Boxerpaket från 79 kronor” är kränkande för män och därmed könsdiskriminerande. Det anser Reklamombudsmannen och beskriver beslutet så här i ett uttalande:

" Även om avsikten med annonsen var att presentera en humoristisk koppling mellan mannen i underkläder och produkten i sig framställs mannen genom sin pose och brist på kläder som ett rent sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande för män i allmänhet.”

Även Onoff fälls för könsdiskriminerande reklam. Hemelektronikkedjan beskriver i en annons ett antal personlighetstyper tillsammans med frågan ”Vilken datortyp är du?”. Anmälaren har reagerat på könen tillskrivs olika behov – manstyperna vill ha snabbhet och prestanda, medan kvinnorna söker datorer som är snygga eller kan hjälpa dem att hitta recept för mat till barnen. RO går på anmälarens linje och fäller Onoff för könsdiskriminerande reklam som konserverar en otidsenlig syn på könsrollerna.

Ljudia Sound and Light fälls för en produktkatalog, som visar bilder på en kvinna utan samband med de marknadsförda produkterna. ”Kvinnan framställs genom sin klädsel och sina poser som ett rent sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande.”, skiver RO.

Handelsbanken fälls däremot för vilseledande reklam. En annons för banken har texten ”Här är bankkontoren med nöjdaste kunder. I år igen.”, men Handelsbanken kom först på andra plats bland svenska banker i Svensk Kvalitetsindex. Bankens finstilta förklaring längst ner i annonsen att det avser ”nöjdast kunder av de svenska storbankerna” är inte tillräckligt.

I de senaste fällningarna finns även Svd.se med, som anses göra smygreklam för SAP. I en annons framgick det inte tillräckligt tydligt att det var fråga om reklam för SAP.

Synnöve Almer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.