Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Kampanjer

Boxer fälls för reklam med Lost-stjärnan Terry O'Quinn

UPPDATERAD. I en reklamfilm med Lost-stjärnan Terry O'Quinn, mer känd som John Locke, hävdar han att han kan se Boxers kanalpaket var som helst. Ett budskap som vilseleder, menar RO .


Publicerad 2014-12-18 12:28

Ämnen i artikeln:

RO

Dela artikeln:

Dagens Media har tidigare berättat om Boxers lanseringskampanj för sin nya play-tjänst Boxer Play.

I en 20 sekunder lång reklamfilm, som bland annat visats på TV4, går Lost-skådisen Terry O'Quinn längs en sandstrand kantad med palmer. Under promenaden säger han bland annat att han har tillgång till Boxers kanalpaket var som helst.

Problemet är dock att paketet endast är tillgängligt i Sverige, något som RO:s opinionsnämnd anser rimmar illa med exotiska miljö som Lost-stjärnan befinner sig i.

" Reklamfilmen, där en man befinner sig på en strand med palmer och använder den marknadsförda tjänsten på sin surfplatta, tillsammans med påståendet ”Thanks to Boxer I can access my favourite tv-shows, whenever and wherever” som även översätts medtexten “Tack vare Boxer kan jag komma åt mina favoritserier när som helst och var som helst” ger intryck av att konsumenten kan använda tjänsten även utanför Sverige", skriver opinionsnämnden i sitt beslut.

En text om begränsingen visades förvisso i slutet av filmen, men endast under tre sekunder och i en mycket liten storlek. Detta räcker därför inte för att reklamen ej ska bedömas som vilseledande, anser RO.

Boxer säger sig förstå RO:s kritik och utlovar bättring inför framtiden.

– Det är bara att konstatera att vi måste vara tydligare i våra kommande kampanjer. Vi hade flera versioner av filmen, bland annat en längre där vi var tydligare med att tjänsten endast fanns i Sverige. Efter RO:s beslut inser vi att vi måste bättra oss och det kommer vi göra i kommande kampanjer, säger Niklas Vange, informationschef på Boxer Sverige till Dagens Media.

Ni tycker inte att kritiken är lite överdriven då?

– Nej, vi förstår den. Det kan bli så här när man har så korta spottar. VI förstår att någon enstaka kund kan ha missförstått det hela. Filmen sänds inte längre och vi kommer som sagt att bättra oss framöver.

Lanseringskampanjen skapades av Saatchi & Saatchi. För produktionen står Camp David Film.

 

LÄS ÄVEN:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.