Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Bosch stoppar kampanj efter påtryckning från Sveriges Kvinnolobby

Publicerad: 27 November 2013, 08:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:55

Boschs kampanj anmäldes till Reklamombudsmannen av Sveriges Kvinnolobby. Nu dras den tillbaka.


I den aktuella kampanjen marknadsförs tre olika kategorier av maskiner: Easy för lättare arbeten, Universal för universella arbeten samt Expert för krävande arbete.

Easy gestaltas av en kvinna medan både Universal och Expert gestaltas av män, vilket Sveriges Kvinnolobby anser vara både schabloniserande och könsstereotypiserande.

Under initiativet Reklamera anmälde därför Sveriges Kvinnolobby kampanjen till Reklamombudsmannen.

Nu, en vecka senare, väljer Bosch att på eget bevåg dra tillbaka kampanjen.

Boschs kommunikationschef Lisa Berg Nielsen bekräftar uppgifterna och beklagar att annonsen "skapat obehag".

Hon vill dock inte ge några ytterligare kommentarer till Dagens Media.

Moa Egonsson är projektledare för Reklamera på Sveriges Kvinnolobby:

– Det här är hittills den första kampanjen som dras tillbaka innan Reklamombudsmannen har gett sitt utlåtande. Vi väntar fortfarande på RO:s utlåtande gällande övriga reklamer vi anmält. Sedan kan man även tillägga att av de anmälningar vi hittills hunnit få svar på från RO har samtliga också fällts, säger hon till Dagens Media.

Enligt Moa Egonsson är detta ett argument för att Reklamera faktiskt fungerar.

– Det här betyder mycket för oss, det är ett bevis på att kampanjen har effekt och att vi tillsammans kan påverka.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.