Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Borås gymnasieskolor i Instagramkampanj

Publicerad: 15 Oktober 2013, 06:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

Borås kommunala gymnasieskolor går ut i en kampanj på temat ”Här är mitt liv”.


Ämnen i artikeln:

Mecka

Kampanjen går ut på att ge niondeklassare insyn i gymnasieelevernas vardag – i realtid på Instagram. Allt för att underlätta gymnasievalet.

Cirka 30 utvalda gymnasieelever får fria händer att förmedla sin bild, helt utan censur, av just det program de går på via filmer och bilder som laddas upp på Instagram.

Det är första gången som Borås gymnasieskolor använder sociala medier på detta sätt. För två år sedan körde skolorna en kampanj på Facebook.

– Den blev ganska uppmärksammad, men i undersökningar inför årets kampanj såg vi att målgruppen hade flyttat sig från Facebook till Instagram, säger Oskar Pettersson, ad på reklambyrån Mecka, som ligger bakom kampanjen.

Förutom Instagram skickas det också ut dr till alla niondeklassare, vilket följs upp med utomhusannonser. Dessutom blir det en stor besöksdag, där niondeklassarna får möjlighet att besöka gymnasieskolorna. I kampanjen ingår även en kampanjsajt.

Under besöksdagen ska de utvalda gymnasieeleverna bland annat intervjua och filma niondeklassare om deras tankar inför gymnasievalet. Även dessa filmer ska laddas upp på Instagram och via en omröstning ska det sedan bestämmas vilka klipp som får vara med i en reklamfilm, som ska rulla på bio i december.

– När vi pratar med gymnasielever brukar deras råd till nior vara att de ska följa sina intressen när de gör sitt programval, det tog vi fasta på, säger Oskar Pettersson.

Arbetsgrupp Mecka

Oskar Pettersson, ad; Lasse Kampe, copywriter; Anders Kåpe, projektledare; Klas Frick, produktionsledare; Andreas Norén, original; Tobias Davidov, film; Andreas Gotfredsen, webbutvecklare.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mecka

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.