Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Bollingerchampagnen är "En sann Terroirist"

Mitt i rapporteringen kring misstänkt terrorism i Sverige – champagnen marknadsförs som "Terroirist".

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se


Publicerad: 23 November 2015, 09:54
Uppdaterad: 06 December 2015, 20:20

Ämnen i artikeln:

Arvid Nordquist

Under förra veckan var den svenska mediebevakningen helt fokuserad på terrordåden i Paris och jakten på den misstänkte terroristen som nu har släppts fri.

Och mitt i medias rapportering kring misstänkt terrorism i Sverige, släpper Bollinger en reklam med rubriken "En sann Terroirist".

Annonsen förekommer i en reklambilaga till SvD där Bollinger annonserar med en helsida. Publiceringen av annonsen har även rönt uppmärksamhet i sociala medier.

Kajsa Ekman, produktchef för Bollinger på Arvid Nordquist, säger till Dagens Media att intentionen med annonsen var att utbilda konsumenten och skapa en förståelse för hantverket bakom Bollinger.

– Terroir är ett väldigt viktigt begrepp som vi ofta använder när vi talar om vin, högkvalitativt vin och champagne. Men det är inte alls en lyckad rubrik i dagens ljus, säger hon.

Enligt henne är annonsen en del av en annonsserie som skapades 2012 och består av tre typer av annonser som de alternerar mellan.

Hon menar även att den omtalade annonseringen planerades redan i våras.

Hur tänkte ni när ni utformade annonsen från början?

– Alla vill ju skapa uppmärksamhet, och det är svårt när man arbetar på en väldigt reglerad marknad som alkoholmarknaden. Det här är en textbaserad annons som bland annat har syftet att få människor att läsa rubriken en gång till, säger hon och fortsätter:

– Kanske gjorde vi fel bedömning när vi utformade annonsen från början, men vi anser att det då fanns ett annat klimat men att man numera inte kan leka med det ordet på samma sätt.

Enligt Kajsa Ekman har Arvid Nordquist bestämt sig för att sluta med annonsen omedelbart.

Ämnen i artikeln:

Arvid Nordquist

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.