Bold gör om ATG

Åkestam Holst-byrån Bold ligger bakom en stor redesign av ATG. I grunden ligger en varumärkesstudie av Lynxeye och ett initialt designarbete av CAB Stockholm.

ATG har inte gjort någon större designförändring sedan starten 1974. Men nu görs allt om – logotyp, typsnitt och färger förändras.

Hästen i logotypen blir mer stiliserad. Syftet har varit att ge logotypen av känsla av fart och få in mer spänning i formen.

– Det ser nästan ut som tre fartsvooshar, kan man säga. Inspirationen har kommit från hästar som springer förbi, säger Oskar Lübeck, cd på Bold.

I samarbete med Familjen Pangea har två nya typsnitt tagits fram.

Bold hade tre förutsättningar att jobba mot när den nya identiteten skulle tas fram:

  1. Implementeringen sker inte över en natt, utan kommer att ta ett par år.
  2. Identiteten ska vila på ATG:s strategi som togs fram för några år sedan där målet är att vara det mest levande spelet.
  3. Produkterna, som V75, V86 och V64, ska förstärkas.

– Hittills har identiteten känts som ett enda ATG, men nu ville vi bryta isär varumärkena så att de kan stå på egna ben. Men eftersom implementeringen kommer att ta ett par år behöver igenkänningsgraden vara ganska hög.

Målet är att konsumenterna fortfarande ska känna igen sig, men ändå märka att det har skett en förändring. En viktig del i arbetet var också att utveckla en identitet som håller ihop hela ATG-världen, alltifrån banor, ombud, sajter och spellappar till kommunikation, event och tv-produktion.

– Tanken är att den här identiteten ska fungera i ytterligare 20 år, så vi har tänkt mycket på hur det ska fungera i rörliga medier till exempel. Det är viktigt att bädda för den tekniska utvecklingen.

Från och med nu ska all kommunikation bytas och bytet av utseendet på banor och ombud har påbörjats, vilket ska ske succesivt de närmaste två åren. Även atg.se, tv-studion och de större eventen kommer också att få ny design, först ut är Olympiatravet.

Arbetsgrupp på Bold

Oskar Lübeck, Creative Director

Henrik Naessén, Designer

Martin Ringholm, Designer

Olov Öqvist, Designer

Carl-Fredrik af Sandeberg, Kundansvarig

Johanna Hibbs, Projektledare

Yvonne Rietz, Produktionsledning

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2012-03-14 12.20Uppdaterad 2015-12-06 14.29

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: