Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

BMW rasar mot i8-snyltning

BMW stämmer ett företag som i sin marknadsföring använt en bil som påminner starkt om BMW i8, som bland annat är känd från Mission Impossible 3.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 21 Augusti 2013, 09:14
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:37

Ämnen i artikeln:

BMW

Sportbilen i8 är en av de mest uppmärksammade innovationerna från BMW de senaste åren.

Nu stämmer BMW företaget Ovon, som står bakomfranchisesystemet Mr. Cap, för att ha använt en bil som påminner om BMW i8 i en annons.

BMW hävdar att Ovon gjort sig skyldigt till vilseledande marknadsföring och renommésnyltning, och kräver att Marknadsdomstolen vid vite om en miljon kronor förbjuder Ovon att använda BMW-bilar i sin marknadsföring.

”De konsumenter som ser annonsen uppvärderar Mr Caps verksamhet och produkter på grund av den association som görs till BMW. Därigenom är det i vart fall sannolikt att konsumenter i märkbar mån påverkas i sina affärsbeslut”, skriver BMW:s jurist.

Bilen är känd från filmen Mission Impossible 3, där den framförs av Tom Cruises rollfigur Ethan Hunt. Något som BMW också påpekar i sin stämningsansökan.

Ämnen i artikeln:

BMW

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.