BMW pikar Volvo i ny kampanj

2017-11-30 12:54  

"BMW har hela tiden gjort det med glimten i ögat", säger Björn Ståhl på Ingo.

I augusti 2017 skrev Dagens Media en artikel om att BMW valt Ingo som reklambyrå, med ansvar för kommunikation i hela Skandinavien.

Tillsammans med reklambyrån Ingo har BMW nu satt upp en stor billboard på Avenyn i Göteborg, föreställandes den nya M5-modellen i spelet Need For Speed Payback.

Med reklamtexten "A fast car built in Gothenburg" retas det tyska bilföretaget med Volvo på deras egna hemmaplan.

– BMW har ju gjort lite okonventionella grejer tidigare, bland annat när den här M5:an lanserade på en gaming-mässa. De har hela tiden gjort det med glimten i ögat. Inte bara i Sverige, utan hela världen. Med det i bakhuvudet satte vi igång, och den här billboarden säger ju bara sanningen, säger Björn Ståhl, creative director på Ingo, till Dagens Media.

Anledningen till att man valt just Göteborg för att marknadsföra den digitala M5:an är för att utvecklarna till spelet Need for Speed Payback, Ghost Games, har sin verksamhet i staden. Björn Ståhl tycker därför det är naturligt att retas lite med Volvo.

Kommer det här bli startskottet för ett rivaliserande bilkrig?

– Nej det tror jag inte. Det är absolut inte vår avsikt.

Alex Hartelius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt