Blöjstrid till domstol

Procter & Gamble stämmer konkurrenten SCA i Marknadsdomstolen.

Procter & Gamble, som står bakom blöjvarumärket Pampers, vill att SCA slutar använda fyra olika formuleringar i marknadsföringen av konkurrerande Libero:

"8/10 föräldrar föredrar Libero Touch baserat på mjukhet"

"Baserat på mjukhet 8/10 föräldrar föredrar Libero Touch"

"Baserat på mjukhet skulle 8/10 experter rekommendera Touch framför den ledande konkurrenten"

"Baserat på mjukhet uppger 8 av 10 experter att de skulle rekommendera Libero Touch framför den ledande konkurrenten".

Enligt Procter & Gambles stämningsansökan är marknadsföringen bland annat vilseledande och innehåller ”direkta eller underförstådda påståenden eller andra framställningar som är felaktiga”.

Procter & Gamble yrkar på ett vite för SCA på 1 miljon kronor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2016-01-18 12.55Uppdaterad 2016-01-18 12.55

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: