Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Bloggkampanj från Renault

Publicerad: 17 juni 2009, 10:53
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:20

Renault Försäkring vill stärka varumärket genom en bloggstafett. Bakom kampanjen står reklambyrån Jerlov.


Sedan turistförbundet i australiska delstaten Queensland sökte en bloggande öväktare har den hyllade kampanjen kopierats ett flertal gånger. STF drog nyligen igång kampanjen ”Sveriges svenskaste jobb” och Mr Jet utlyste i maj en tävling om att bli företagets bloggande resereporter.

Nu testar Renault Försäkring ett liknande grepp. Via radiospottar i MTG-kanalerna söks fyra familjer som vill delta i en bloggstafett. Stafetten börjar i Luleå och avslutas i Göteborg. Familjerna får under en vecka disponera en ny Renault med GPS, drivmedel, tält och reskassa, samt ett bloggkit med dator, mobilt bredband, mobiltelefon och kamera.

I utbyte ska de två gånger om dagen blogga med text och bild om smultronställen i Sverige. Bloggstafetten är en lanseringskampanj för Renault Försäkrings företagsblogg som återfinns på Renaultforsakring.se.

– Företagsbloggen är tänkt att stärka Renault Försäkrings varumärke och visa de mjuka sidorna av företaget. Då kändes det naturligt att också ha en lanseringskampanj med fokus på bloggande. Genom stafetten får vi också ett levande och spännande innehåll redan från början, säger Therese Olofsson, copywriter på Jerlov.

I kampanjen ingår också ett dr-utskick i form av en vägguide där Renault Försäkring tipsar om smultronställen längs vägarna.

– Vi hoppas att även de som inte är med i stafetten ska upptäcka Sverige på ett lustfyllt sätt. Renault Försäkring har bara funnits i ett år som eget varumärke så vi vill också göra det mer känt.

Arbetsgrupp på Jerlov

Camilla Westerlind, operativ projektledare; Sofie Adolfsson, ad; Therese Olofsson, copywriter; Johan Weisz, webbstrateg; Mikael Stenberg, mediestrateg; Maria Norberg, pr-strateg.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.