Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

"Blev större än vad jag trodde"

Publicerad: 3 januari 2013, 08:34
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:00

Under förra året skapade designern Fredrik Lundwall varje dag en ny logotyp till olika företag. Hela 366 nya logotyper blev det totalt.


Projektet 366 logos startade på nyårsdagen 2012 då Fredrik Lundwall, creative director och designer på Coller, Andersson & Jourdan, skapade en ny logotyp för Onlinepizza.se. Därefter har en logotyp designats varje dag och den sista, den 366:e, blev Zlatan Ibrahimovics.

– Varför jag gjorde detta, ja, det kan man undra. Jag såg en person som fotade sig själv varje dag under ett år och jag tyckte att det var en kul grej. Jag tänkte att jag kunde göra något liknande med logotyper för att testa mig själv. Det fick bli vad det blev, men jag fick snabbt många följare och det blev större än vad jag trodde att det skulle bli, säger Fredrik Lundwall till dagensmedia.se.

Varje logotyp har tagit ungefär en timme att skapa, även om det också ligger en hel del tankeverksamhet bakom.

– Jag hade en liten lista över företag som jag ville göra en ny logo till. Jag har också fått många önskemål från de som följt mig, ungefär hälften av alla är önskningar.

Responsen har varit stor, också från de företag som fått sin logotyp i ny tappning.

– Några har sagt att det är kul och hedrande. En del andra har frågat om de får använda min logotyp och jag för nu diskussioner om detta med dem. Sen är det några mindre företag som redan börjat använda logotypen, en fotograf och en webbyrå bland annat.

Hur känns det nu när du är klar?

– Det känns schysst. Det är kul att jag ändå tog det i mål, det var en del som tvivlade och det är väl också därför jag såg till att fixa det.

Vad händer härnäst?

– Det vet jag inte riktigt. Många vill att jag ska fortsätta. På något sätt ska jag knyta ihop säcken, kanske i form av en film eller en bok. Jag driver ju en byrå också, så jag har att göra.

Sofia Hvenström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.