Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Blåvitt kampanjar med gatumusikanter

Publicerad: 3 April 2014, 06:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:42

Tillsammans med reklambyrån Dear Friends skickade IFK Göteborg ut gatumusikanter på stan för att spela lagets inmarschlåt.


Ämnen i artikeln:

Dear Friends

Inför den allsvenska hemmapremiären fylldes Göteborgs gator av supportrar och gatumusikanter. Musikanterna vevade Joel Almes låt, "Snart skiner Poseidon" – som sedan 2009 varit lagets inmarschlåt – och supportrarna delade ut "goodie-bags".

– Kampanjen uppstod efter en kreativ diskussion med vår reklambyrå och en grupp supportrar. Det kändes ganska naturligt att göra något som handlar om vad vi erbjuder på Gamla Ullevi, när tusentals supportrar stämmer upp i sång. Låten i sig är en av världens finaste sånger, och många känner till den väl, säger Andrej Häggblad Hristov, marknadschef för IFK Göteborg, till Dagens Media.

Musikanterna placerades på strategiska platser i stadskärnan, däribland Nordstan, Brunnsparken och Kungsportsplatsen.

– Det här är ett bra sätt att påminna göteborgarna om att säsongen är här. Reaktionerna har varit otroligt positiva. Kampanjen fick spridning i stan och i de sociala medierna där vi la ut små filmklipp och bilder. Även musikanterna blev nöjda. Jag pratade med alla och de gillade att mötas av den något annorlunda kärleken som kampanjen bidrog till, säger Andrej Häggblad Hristov.

Mediekostnaderna för kampanjen, som sågs av omkring 30 000 personer på stan och även spreds i sociala medier, understeg 15 000 kronor, enligt ett pressmeddelande från IFK Göteborg.

Se kampanjfilmen här:

<iframe width="442" height="249" src="//www.youtube.com/embed/lzZ6DOkEiSI" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

LÄS OCKSÅ:

Försöker stoppa Blåvitts kampanj med fejksida på Facebook

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

Dear Friends

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.