Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Blåvitt gör kampanj – av fansens hjärtslag

IFK Göteborg ska visa sina fans känslor genom att mäta puls och muskelspänningar i årets marknadskampanjer. Till sin hjälp tar klubben nyförvärvet Tobias Hysén.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se


Publicerad: 21 Mars 2016, 13:30
Uppdaterad: 21 Mars 2016, 13:31

Ämnen i artikeln:

IFK GöteborgDear Friends Shout

Under säsongen 2016 kommer IFK Göteborg att försöka ta reda på vilka känslor som uppstår hos supportrarna då laget spelar. Genom sensorer som mäter puls och muskelspänningar vill föreningen registrera supportrarnas känsloyttringar under match.

Med hjälp av en 3D-artist ska känslorna sedan visualiseras i form av bilder och filmer.

– Fotboll handlar mycket om känslor och ser man fotboll live blir det extra mycket känslor inblandade. Vi vill hylla fansen och visa upp deras känslor på ett vackert och konstnärligt sätt. Vi vill såklart skapa en hype inför premiären, säger Calle Österberg, kreativt ansvarig på IFK:s reklambyrå Dear Friends & Shout.

Bilderna och filmerna som supportrarnas känslor genererar kommer att vara temat i årets reklamkampanjer. De ska också användas i annonsering inför säsongens hemmamatcher.

Experimentet utförs för första gången på fyra supportrar från olika läktare på hemmapremiären den 6 april. Men redan inför derbyt mot Häcken har sensorerna testats på nyförvärvet Tobias Hysén. En kylig vårdag i mars registrerades hans längtan inför att åter få gå ut inför ett fullsatt Gamla Ullevi.

Byrån bakom kampanjen är Dear Friends & Shout och produktionsbolaget bakom filmen är Oddway Film Productions.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.