Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Black Friday: "En kick-starter för julhandeln"

Publicerad: 25 November 2016, 07:39
Uppdaterad: 25 November 2016, 07:39

"Black Friday" är USA:s största shopping- och readag – även här i Sverige drar fleratalet annonsörer nytta av konceptet.


Ämnen i artikeln:

KampanjMedia MarktElonSveriges Annonsörer

Sveriges Annonsöres vd, Anders Ericson, har inga siffror att stödja sig mot men säger ändå ”Black Friday” verkar ha vuxit inte bara i Sverige men även internationellt.

– Det är lite Halloweenvarning på det hela, ingen vet riktigt hur det startade eller varför, säger han och fortsätter:

– Jag kan tänka mig att det hjälper till att kicka igång julhandeln för många.

Media Markt tog konceptet till Sverige för tre år sedan. Anna Sjödin pr- och kommunikationsansvarig på företaget säger att konceptet sedan dess har utvecklats för varje år.

– I år har vi lagt i ytterligare en växel och vi startade redan i söndags kväll med Black Friday kampanj. Vi har sett en otroligt stor efterfrågan på Black Friday och det märkts både i våra fysiska butiker och online. Vi går nästan runt och hi five:ar i korridorerna.

Vad betydet Black Friday för er?

– Det är en viktig kick-start på julförsäljningen. Nu går vi in i vår mest försäljningskritiska period under hela året, det är nu som den stora försäljningen sker. Det är just därför vi lägger in en extra växel nu och kör Black Friday en hel vecka.

Hur kommer det sig att ni tog konceptet till Sverige för just fyra år sedan?

– Det var flera faktorer som föll väl i pass. Black Friday har tidigare varit ett begrepp som många inte visste om men som började smyga sig in under året innan. Tittar man på den amerikanska marknaden så är just hemelektronik absolut störst under Black Friday. Det är som handen i handsken för oss.

Media Markt har gått ut brett i sin annonsering och reklamkampanjerna syns både i tv, online och i print.

– Har gemeneman missat det, tittar man nog inte på tv, befinner man sig inte online eller så läser man inte tidningen, säger Anna Sjödin.

Även Camilla Waldmark, pr- och kommunikationsansvarig på vitvarukedjan Elon menar att "Black Friday" har en stark koppling till branschen:

– Black Friday spelar helt klart en ansenlig roll för oss. De dagar under 2015 som vi hade enskilt mest trafik på elon.se var just under Black Friday samt torsdagen före och lördagen efter.

Det känns som om konceptet har tagit ordentlig fart bara under de senaste åren, vad är din bild?

– Vi upplever helt klart samma sak, det är under de senaste åren det har tagit fart och med en rejäl upptrappning varje år.

Elon tog konceptet till Sverige för två år sedan i en liten skala. Därefter trappades Black Friday-satsningen upp för att bli ännu större i år.

Vad var det som gjorde att ni började med Black Friday just då?

– Vi märkte av trenden i detaljhandeln samtidigt som konsumenter började visa intresse och uppmärksamhet inför Black Friday.

Vart kommer "Black Friday" ifrån?

Konceptet kommer ursprungligen från USA och innefaller dagen efter Thanksgiving (dagen efter den fjärde torsdagen i november måndad)

I USA kantas dagen av kaotiska butiksreor som blir startskottet för de julhandeln.

"Black Friday" följs sedan av "Cyber Monday" som från början markerade starten för julhandeln online. Nu mera sker däremot mycket av reakampanjerna online även under "Black Friday".

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.