Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Björn Ranelid skriver sms-bok

Publicerad: 27 september 2012, 11:43
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:10

Som en del i en kampanj för Svenska Afghanistankommittén ska författaren Björn Ranelid skriva en digital bok, baserad på de ord som svenska folket skickar in via sms.

Ämnen i artikeln:

Mobiento

EH

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Boken är en del i insamlingskampanjen "Skänk ett ord". Genom att sms:a in ett ord till Björn Ranelid skänker användaren 40 kronor till Svenska Afghanistankommittén, SAK.

SAK har tidigare främst fått bidrag från större organistationer, men den aktuella kampanjen vänder sig till privatpesoner. Kampanjen, som pågår under oktober, är framtagen tillsammans med Mobiento.

– SAK för en insamlingskampanj mot privatpersoner för att flickor ska kunna gå i skolan i Afghanistan, säger Frans Borgstrand, kundansvarig och grundare av Mobiento, till dagensmedia.se.

Tanken är att Björn Ranelid ska försöka få med alla de ord som skickas in i boken. Den som har skickat in ett ord får också i sin tur ett sms med en länk till det avsnitt i boken där ordet har använts.

Den som är intresserad kan också följa bokens utveckling på kampanjsidan

– Vi tog fram en kreativ idé som passar organisationen och deras verksamhet. Det är en modern kampanj där allmänheten kan vara med och delta. Det är en kampanj som kan ha ett eget liv, vilket är viktigt eftersom vi har knappa resurser vad gäller köpt media. Så det gäller att använda Björn Ranelids mediala kraft, säger Frans Borgstrand, och fortsätter:

– SAK är i dag på bokmässan och promotar kampanjen rejält. De har tagit fram visitkort från Björn Ranelid och så, men vi tror att kraften i projektet ligger i det virala.

Hur ser ni på risken att folk skickar in fula eller stötande ord?

– Det är en risk som vi alla är medvetna om men vi friskriver oss lite. Vi pratar om att orden ska styra berättelsen, så alla ord kanske inte kommer med. Men det kommer nog komma med ett och annat annorlunda ord.

Arbetsgrupp Mobiento

Ad: Jakob Nielsen

Grafisk designer: Mattias Nygård

Illustratör: Åsa Hammarström

Planner: Jessica Collin

Webbutvecklare: Fredrik Söderquist

Projektledare: Ulrika Höjgård, Rebecca Svensson

Producer: Martin Warholm

Kundandsvarig: Frans Borgstrand

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev