Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Björn Borgs ”The Skin Collection” ställs ut på Etnografiska

Publicerad: 23 December 2016, 13:47
Uppdaterad: 23 December 2016, 13:52

Bild 1/2  

Björn Borgs hudfärgade underklädeskollektion tar klivet in det kulturella finrummet: "Det är en värdemätare".


Ämnen i artikeln:

GarbergsBjörn Borg

Det var för att hylla mänskliga rättigheter som Björn Borg släppte en kollektion hudfärgade underkläder för alla hudtoner tidigare i år.

Kampanjen belönades bland annat med ett guldlejon i Cannes. Nu ställs kollektionen ut på Etnografiska museet i Stockholm. Byrån bakom The Skin Collection är Garbergs.

– Det är ovanligt att det kommersiella flyttas in i de här sammanhangen. Och det är det roliga: Att ett kommunikationsprojekt med kommersiell bäring kan få den statusen, säger Sedir Ajeenah, copywriter bakom kampanjen till Dagens Media.

– På ett personligt plan är det såklart kul. Men det är också ett kvitto på att projektet håller höjd och ger en kommentar till vår samtid, fortsätter han.

The Skin Collection blir en del av utställningen Playground på Etnografiska Museet i Stockholm. Utställningen har fokus på normer om kön och sexualitet och vill belysa sådant som begränsar och förtrycker.

– Att det finns en vithetsnorm i mode- och skönhetsindustrin är inget nytt. Diskussionerna har funnits tidigare. Människor har länge lyft frågan utan att de kommersiella aktörerna har lyssnat. Därför känns det väldigt bra på ett emotionellt plan att kollektionen hjälpt till att synliggöra det.

Björn Borg är inte det enda varumärket som tagit rygg på de här värderingarna. Vissa varumärken upplevs som mer ställningstagande i sin kommunikation. Varför då?

– Först och främst så är kommunikationen väldigt lokal. I Sverige kommer vi från en tid där kommunikationen tar fasta på de här stora frågorna. Det finns alltid ämnen som människan diskuterar, vänder och vrider på.

– Få, men ganska stora aktörer har kommit in på en bana där man lyckats göra sina varumärken mer trovärdiga genom den här typen av kommunikation. Min känsla är att det kommer avta väldigt snabbt. Jag kan uppleva att varumärken och företag har experimenterat sig fram i de här stora frågorna. Men därför blir man extra glad att ”The Skin Collection” dyker upp på Etnografiska. Det är en värdemätare.

Hur jobbade ni fram kampanjen?

– Det började med ett svenskt modemärke som gjorde en hudfärgad kollektion, men alla underkläderna kom i ljusa toner. Då föddes idén. När man pratar om ”hudfärgad” gör skönhetsindustrin ofta ett likamedtecken med ljusa hudtoner.

– Vår tanke var att inte referera till den definitionen utan att på egen mark ge en trovärdig och större kommentar till sammanhanget. Vi jobbade stenhårt med material, design och färgskala. Det var ett uppenbart kommunikativt projekt med ambitionen att det skulle vara kommersiellt gångbart, säger Sedir Ajeenah.

"Playground" visas på Etnografiska museet Stockholm till och med den 7 januari 2018.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

GarbergsBjörn Borg

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev