Kampanjer
Björn Borgs fällda annons gör comeback – på finlandsfärja
Publicerad: 30 oktober 2014, 13:06
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:24
För två år sedan fälldes en av Björn Borgs annonser av Reklamombudsmannen. Nu har den återigen dykt upp i ett reklamsammanhang. Ärendet ska nu blixtutredas.
DT
Dante Thomsen
I den aktuella annonsen poserar en avklädd fotomodell som skyler sig med en resväska. Annonsen fälldes av RO i mars 2012 med motiveringen:
" Enligt nämnden framställs modellen genom att se ut att vara naken samt genom sin pose som ett rent sexobjekt. Nämnden finner att hon saknar koppling till det marknadsförda produktområdet resväskor och reklamen är därför kränkande".
Nu har bilden dykt upp igen, vilket uppmärksammats av Sveriges Kvinnolobby.
" Björn Borg tycker tydligen att det är okej att marknadsföra sig med en bild som har blivit dömd av RO! Bilden nedan blev fälld år 2012, men senast nu i helgen låg den i resväskorna som fanns till försäljning på en Birka Cruises-färja", skriver organisationen på sin Facebook-sida.
Björn Borgs marknadschef Lina Söderqvist blir bestört när hon hör att bilden återigen har blivit föremål för diskussion.
– Den här bilden ska vi inte använda!, säger hon till Dagens Media.
Lina Söderqvist betonar att Björn Borg inte använder sig av annonsen längre.
– Den lever inte upp till våra värderingar och vi har sagt internt att vi inte ska använda den. Det är inget vi står för i dag.
Varför tror du den har dykt upp igen?
– Jag vet inte men det måste vara något gammalt, jag måste kolla upp det. Men min gissning är att den har legat i en produkt som vi tog fram för länge sen.
Sedan 2013 jobbar Björn Borg med Garbergs och projektledaren Anna Frick vill inte heller kännas vid bilden, som alltså togs fram av en annan reklambyrå.
– Allt vi gör med Björn Borg är hur coolt som helst. Vi jobbar inte bara med modellkroppar utan riktig atleter. Det här måste vara något gammalt som ligger kvar. Jag är stolt över allt som Garbergs har gjort för Björn Borg, säger hon till Dagens Media och tillägger:
– Det går inte att kontrollera vart allt gammalt material hamnar.
UPPDATERING:
Enligt Pernilla Johansson, global pr-chef på Björn Borg, är det Finland som brustit.
– Det är ett gammalt lager som vår finska distributör har sålt till Birka Cruises och de har förbisett att de här gamla bilderna låg i väskorna. Vi har nu sett till att bilderna omedelbart ska försvinna både från väskorna och andra ställen där de kan råka finnas kvar. Vi säkrar upp att de försvinner. Det var bra att ni uppmärksammade detta annars hade det tagit jättelång tid innan vi visste om det, säger hon till Dagens Media.
LÄS ÄVEN: