Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Björn Borg om nya kampanjen: "Rivalitet gör en bättre"

Björn Borg och John McEnroe, Hillary Clinton och Donald Trump och magasinen Café och King – alla var eller är de rivaler. Varumärket Björn Borg har valt att spinna vidare på fenomenet "rivalitet" i sina senaste kampanjer. För Dagens Media berättar Björn Borgs globala marknadsdirektör mer om hur kampanjen #DearRival kom till.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 15 Mars 2017, 06:00
Uppdaterad: 11 Juli 2017, 08:24

Ämnen i artikeln:

Björn BorgKampanj

Björn Borg och John McEnroe är kanske en av sportvärldens mest kända rivaler. Som del i Björn Borgs senaste kampanj för att marknadsföra varumärkets nya t-shirts har varumärket valt att spinna vidare på ämnet rivalitet.

– Vi hade en tes om att vi tror att rivalitet gör en bättre. Vi tror att man kan vara rivaler och samtidigt vara vänner, att det kan finnas en positiv känsla kring rivalitet. Det vill vi lyfta fram, särskilt i och med all den negativa rivalitet som finns i dag i världen med Trump och Clinton till exempel, säger Jonas Lindberg Nyvang, global marknadsdirektör på Björn Borg, till Dagens Media.

Så man valde att ta tesen vidare och fann en forskare vid namn Gavin Kilduff som kommit fram till att rivalitet gör en bättre. Björn Borg gjorde en intervju med forskaren och det blev starten för kampanjen.

– Sedan gjorde vi en "tweetbag" med Round & Round där boxare kunde skicka kärleksbudskap via Twitter till sina konkurrenter. Vår vd Henrik Bunge skickade även en kärlekshälsning till Nikes vd Mark Parker under alla hjärtans dag.

"Tweetbagen" är en faktisk boxningssäck med 56 inbyggda sensorer som förvandlade säcken till ett tangentbord kopplat till Twitter via Wifi. Boxningssäcken sattes sedan upp i ett gym i Stockholm så att kampsportsutövarna kunde visa sina rivaler "lite kärlek" genom att bokstavligen slå fram sitt budskap på Twitter.

Så gick det till när boxare fick sprida sin kärlek genom "tweetbagen":

 

För att ytterligare bygga vidare på kampanjen har Björn Borg gjort ett samarbete med konkurrenterna Café och King.

På magasinens båda sajter syns banners med meddelandena: ”Tack Café för det arbete ni gör – tillsammans driver vi svenska mäns modeintresse framåt.” och ”Tack King för att ni fått svenska män mer intresserade av mode. Tillsammans hjälper vi dem att klä sig bättre”.

Idén om att även få med Café och King på tåget väcktes när byrån Starcom diskuterade displayannonsering med publicisterna.

Förutom att kampanjen rullar i form av bannerannons hos publicisterna, uppmanas även människor att fortsätta visa sin kärlek till sin rival under hashtaggen #DearRival. Kampanjen syns även på utomhustavlor runt om i Stockholm.

Om kampanjen:

Mediestrategi och medieköp: StarcomJaqueline Sundberg – Account ManagerElin Johansson de Angelis – Creative Account Manager

Kampanjidé: Round & Round

Ämnen i artikeln:

Björn BorgKampanj

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.