Björn Borg lanserar kampanj om eufori

2018-09-03 14:55  
Björn Borgs nya kampanj "Chase the exerhighs".

Kampanjen har inspirerats av den kemiska inverkan som motion har på kroppen: "Chase the Exerhighs tar oss med på en ordentlig tripp", säger Nord DDB:s Andreas Dahlqvist.

Björn Borg lanserar sin nya kommunikationsplattform där normer inom sport och träning utmanas. I den första kampanjen ”Chase the Exerhighs” ifrågasätts idén om att träning är jobbigt och hårt. Istället visar man på glädjen och euforin som träning kan ge. Motion stärker inte bara kroppen och sinnet utan har också en kemiska inverkan som går att jämföra med den som psykedeliska droger har på hjärnan.

I våras inledde Björn Borg och Nord DDB sitt samarbete, och har nu arbetat fram en ny kommunikationsplattform som ska lyfta varumärket till nästa nivå. Björn Borg fokuserar på glädje, med målet att få fler att börja träna. I den nya kampanjen ”Chase the Exerhighs” har man inspirerats av att träning frigör samma ”må bra”-kemikalier i hjärnan som vissa typer av droger.

Andreas Dahlqvist är kreativ chef på Nord DDB:

– Det krävs mod för att göra något annorlunda och kunna slåss mot jättarna. Därför har vi valt att förflytta Björn Borg till brytpunkten mellan mode och sport. Chase the Exerhighs tar avstamp precis där, och tar oss med på en ordentlig tripp, kommenterar han.

Kampanjen lanseras med filmer, bilder och GIFs som visar extremer av ”Exerhighs” och rullar ut på samtliga Björn Borgs marknader, i butiker, utomhus och digitalt.

–Vi älskar sport men är övertygade att för att inspirera fler behöver vi fokusera på lekfullhet och glädje. I Chase the Exerhighs tar vi fasta på alla de stimulerande ämnen som frisätts i hjärnan under träning och som skapar eufori och lycka, kommenterar Johanna Juhlin, som är Brand marketing manager på Björn Borg.

Se kampanjfilmen här.

Credit list:

Björn Borg

Marketing Director: Jonas Lindberg Nyvagn

Brand Marketing Manager: Johanna Juhlin

PR & Social Media Manager: Emma Bengtsson

Nord DDB

Chief Creative Officer: Andreas Dahlqvist

Account director: Hanna Ternström

Account manager: Linda Lonaeus

Art Director: Clara Uddman

Art Director: Petter Swanberg

Senior Copywriter: Martin Lundgren

Senior designer: Jesper Hellzén

PR director: Susanne Johansson

Planning director: Johan Rynell

Planner: Andrea Dahlbäck

Designer: Tor Westerlund

Social media & content manager: Jonas Eriksson

 

Production company: House Agency

Director & Photography: Frode&Marcus

Producer: Josephine Lundquist, House Agency

Production manager: Stina Lindgren

Set design: Lisa Berkert Wallard

Styling: Tereza Ortiz

Make up: Ignacio Alonso

Hair: Joe Yves

Casting: Marcus Pettersson, Casting Sweden.

Editing: Lode Kuylenstierna

Sound: Calle Buddee Roos, Ponytail

Grade: Oskar Larsson, Tint

Online: Olle Petersson, Tint

Comp: Hugo Guerra, Sebastian Loven, Lukas Thuvesson.

Music: ”Black Naga”, Pachanga Boys

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt