Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Bingo Rimérs bröstbild anmäld till Reklamombudsmannen

Publicerad: 5 September 2014, 13:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

Bilden på den nakna kvinnan, som har en flaska av Bingo Rimérs vin "Sexy By Sweden" mellan brösten, är objektifierande. Det menar Sveriges Kvinnolobby.


Den aktuella bilden hängde tidigare utanför nattklubben Ambassadeur i Stockholm.

" Kvinnan på bilden är objektifierad. Det är hennes kropp och bröst som står i fokus. Bilden är beskuren så att vi inte ser hennes ansikte, vilket gör att hon avhumaniseras, hon har inget agentskap utan är bara där i egenskap av sin kropp. Det är totalt irrelevant att på detta sätt använda sig av en kvinnokropp för att marknadsföra ett vin. Bilden bidrar till ökad objektifiering av kvinnor och hör inte hemma i ett jämställt samhälle", skriver Sveriges Kvinnolobby i sin anmälan.

Bingo Rimér tillbakavisar dock kritiken i ett svar till Reklamombudsmannen.

" Till att börja med så är fotografiet ett konstverk som jag har tagit fram för att i begränsad omfattning försäljas. Själva motivet är framtaget i samband med en studiofotografering och har inte något syfte att göra reklam för något", skriver Bingo Rimér.

Han påpekar också att bilden var upphängd utanför Ambassadeur under en begränsad tid.

" Avsikten har således inte varit att genom reklam marknadsföra produkter".

I ett mejl till Dagens Media utvecklar Bingo Rimér sitt resonemang:

" Till och med jag fattar att man inte kan göra den bilden till en officiell reklam för mitt Rosé vin. Men som konstnär kan jag göra vad jag vill och sedan hänvisa till tryckfrihetsförordningen", skriver han.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.