Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Bingo Rimér hjälper Ybuss

Publicerad: 27 Maj 2010, 14:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Bussbolaget Ybuss tar hjälp av Uno Svenningsson och Bingo Rimér för att få resenärer att ställa bilen. Filmen ser du här.


– Detta är vår största satsning någonsin, förra året lade vi 1,5 miljoner under hela året och det var ändå en tredubbling mot innan. Den här kampanjen går på ett sjusiffrigt belopp, säger Nicklas Lindersson, vd på Ybuss.

Bussbolaget har tidigare hållt en låg profil, trots att det funnits i över 30 år. I den nya reklamfilmen, som kommer att visas i TV4, ligger fokus på miljö och det kollektiva resandet.

Det hela ljudsätts med en nyskriven låt av Uno Svenningsson. Den 50-sekunder långa filmen är producerad av Bingo Rimér.

– Vi blev certifierade som ett bra miljöval och ville lyfta frågan om miljön, alla pratar om det och nu vill vi att folk ska engagera sig. Buss är ofta ett sistahandsalternativ, vi vill profilera buss som ett komplement till tåg, säger Nicklas Lindersson.

Men det är främst de som tar bilen som ska lockas. Parallellt med kampanjen, som även går i radio, sjösätts en webbsida, Reskollektivt.nu. Målet är att fler ska resa kollektivt.

– Vi får dra det tunga lasset men de som väljer att resa kollektivt kommer ju även till oss, säger Nicklas Lindersson.

På sajten ska besökaren kunna göra ett bildspel till Svenningsson-låten och efter att man delat med sig över Facebook får man ladda ner låten gratis. 10 000 gånger kan låten laddas ner.

Tror du att besökarna vill göra ett bildspel och dela med sig till Facebook, när det finns så många andra sätt att ta del av musik?

– Det är vår förhoppning.

Kampanjen åtföljs också av 30 sekunders radiospottar i bland annat Mix, Vinyl, The Voice och en kampanj där Ybuss egna bussar samt Ecocabs cykeltaxi ska stripas.

Ybuss reklambyrå är Meteor Pr, som man arbetat med sedan drygt ett år tillbaka. Bolaget har också inlett ett samarbete med mediebyrån Zenith Media.

– Detta är det första de gör för oss, vi har förtroende för dem. Det är deras idé att gå ut med en så lång reklamfilm.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.