Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Bilmärkena rider på modevågen

Intresset för mode ökar i samhället - och nu försöker bilmärkena rida på vågen. "Kia var väldigt stolta över sin design så det var naturligt med mode", säger Joachim Berntzon på reklambyrån Berntzon Bylund.


Publicerad 2010-10-08 04:52
Uppdaterad 2015-12-06 15:36

Ämnen i artikeln:

KIA

Dela artikeln:

Svenskarnas modeintresse har ökat explosionsartat de senaste åren. Något om inte minst märks bland mediehusen, som alla börjat knyta till sig experter och bloggare på sina plattformar.

Några som nu också har hoppat på modevågen är bilmärkena, som tidigare gjort sig kända, eller snarare ökända, för sin generiska reklam.

På måndag bjuder, till exempel, Nissan in till presentation av nya bilen Juke, tillsammans med kreddiga klädmärket Whyreds chefsdesigner Roland Hjort. Enligt Nissans kommunikationschef Jenny Spets Wojarski handlar det om ett "cross-over"-koncept.

– Cross-over används i många olika sammanhang, man tar det bästa av två världar. Juke är en bil som tar för sig designmässigt. Roland Hjort är en av de bästa inom sitt område och ska diskutera bilens design från sitt perspektiv i vår pop-up-butik i Kungsträdgården, säger hon.

Eventen, som pågår i en månad, kombineras senare med annonsering i tv, webb och print.

En av de första att använda sig av kombinationen mode och bilar var koreanska Kia. Redan för fyra år sedan föreslog reklambyrån Berntzon & Bylund att bilmärket skulle koppla sina produkter till andra designstarka varumärken.

–  Bilreklamen är generisk och väldigt produktorienterad, man är stolt över sin produkt. Men bilmärkena glömmer att ta in andra perspektiv. Kia var väldigt stolta över sin design så det var naturligt med mode, säger Joachim Berntzon på reklambyrån Berntzon Bylund.

Hösten 2006 slog Kia upp en minibilbutik på NK i Stockholm, där de - med Joachim Berntzons ord - "sålde bilar som smycken".

Därefter samarbetade Kia med Stockholm Fashion Week och har synts ihop med klädföretag som Dagmar. Något som gav resultat i både ökad försäljning och breddad målgrupp, enligt Joachim Berntzon.

– Kia var väldigt okänt och hade låg prestige bland bilköpare. Men varumärkeskännedomen ökade och många förstagångsköpare väljer nu Kia. Bilen har 62 procent kvinnliga köpare, säger han.

Fler har följt i samma fortspår. Tidigare i år bjöd Audi in delar av Stockholms fashionistas till champagnestint mingel på nya museet Fotografiska.

– Jag tror att andra bilmärken sneglat på Kia, säger Joachim Berntzon, som lyfter ett varningens finger:

– Man måste ha en långsiktig strategi om man ska lyckas, annars känns det som ett utanpåverk.

Enligt Jenny Spets Wojarski handlar Nissans för branschen ovanliga kommunikation också om att man vill få andra typer av medier att uppmärksamma dess aktiviteter.

– Vi vill gärna att fler olika sorters medier bevakar det vi gör. Alla som tillbringar en del tid i sin bil läser ju inte bara Teknikens Värld. Tiden när en bilköpare var en vit, medelålders hetrosexuell man är förbi.

Joachim Berntzon tror att bilreklamen kommer att se än mer annorlunda ut i framtiden och gå mot ett ökat användarfokus.

– Men det kommer att ta tid. Många bilmärken jobbar med reklamkoncept som kommer från utlandet, säger Joachim Berntzon.

Martin Schori

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.