Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Billekar ökade trafiken till Netonnet

Publicerad: 9 september 2010, 11:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

Kampanjen ”Lite sämre lägen, mycket bättre resa” har sedan lanseringen i maj ökat trafiken till Netonnets lagershopar med 18 procent.


Ämnen i artikeln:

MECGarbergsNetonnet

Marknadsandelen har samtidigt ökat med 15 procent, enligt Netonnet. Kampanjen bestod av tre delar. I den första omgången berättade man om hur svårt det vara att hitta till lagershoparna, i den andra om hur man hittar dit och i den tredje skapade man en sajt för billekar – vilket gör letandet efter butikerna lite roligare.

Den sista kampanjens cut trough cost är mindre än en tredjedel av benchmark för liknande kampanjer, enligt MEC.

– Det är riktigt kul. Det var en bra, rolig och smart utformad kampanj. Även om den bygger på humor och är underfundig så är den samtidigt kopplad till vår affär, säger Anders Halvarsson, vd på Netonnet.

Den tredje delen i kampanjserien bygger på sajten Billekar.se. Anders Halvarsson berättar att sajten haft över 40 000 besök.

– Det tycker vi är fantastiskt mycket. Kampanjen har verkligen fått egna fötter.

Nu ska sajten lanseras på engelska.

– När vi tog fram Billekar.se så sa vi att det här måste vara världens största sajt för billekar. Det blir en kul tjänst och det är heller ingen jätteinvestering att översätta sajten.

Kampanjen har gått på webben, i mobilen, i radio och tv. Reklambyrå är Garbergs.

Arbetsgrupp Garbergs: Martin Gumpert strateg, Lars Staffas projektledare, Elisabeth

Philipson produktionsledare, Petter Ödeen CD, Bjarne Melin AD, Nina Åkestam

copywriter, Jonas Bäckman/Karin Roberts grafisk form, Annika Witkowska

byråproducent.

Produktionsbolag digitalt: Stopp. Produktionsbolag film: Folkefilm.

Produktionsbolag radio: Red Pipe. Mediebyrå: Mediaedge CIA.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MECGarbergsNetonnet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev