Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Bid1234:s miljonblåsning kunde ha undvikits

Publicerad: 29 September 2009, 04:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:20

Medierna häpnar över det raffinerade upplägget bakom Nordgry och Bid1234:s blåsning. Men miljonförlusterna kunde ha undvikits.


– Man bör kräva förskottsbetalning när okända affärskontakter bokar för stora summor, säger Tobias Eltell, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer.

Dagensmedia.se har i ett flertal artiklar berättat om hur en gruppering skapade reklambyrån Nordgry ur ett vilande bolag. Bland annat står en 39-årig kriminellt belastad man bakom byrån som tillsammans med auktionssajten Bid1234 opererar från ett garage i Stockholm.

Med hjälp av pappersprodukten Nordgry lyckades grupperingen under sommaren genomföra en rikstäckande mångmiljonkampanj för auktionssajten Bid1234 utan att betala för annonsutrymmet.

Bland de värst drabbade medierna finns Clear Channel och Aftonbladet. Båda ser ut ha förlorat närmare en miljon kronor i härvan trots strikta rutiner och kreditkontroller.

– Det stämmer och det är tråkigt att få kundförluster i den klassen. Vår säljare tog emot bokningen och det såg ut som fina pengar. En miljon kronor rätt in i systemet, säger Anders Berglund, försäljningschef på Aftonbladet.

Han säger vidare att det är ovanligt att Aftonbladet råkar ut för stora förluster på grund av att kunder inte kan betala.

– Men då och då dyker den hör typen av stora bedrägerier upp och dessa är det oerhört svårt att skydda sig emot.

Många med honom minns E-outlet, som inför julhandeln 2006 lurade både konsumenter och medier på stora pengar.

För de drabbade medierna denna gång ter sig möjligheterna till att få betalt som små.

Efter att Dagens Media avslöjat upplägget bakom miljonblåsningen är Kenneth Ek, ekonomichef på Clear Channel, uppgiven inför möjligheterna att driva en process mot Nordgry för att få tillbaka sina pengar

– Det är ett oerhört raffinerat upplägg då man har förvärvat ett bolag och fått det att se stabikt och solit ut. Våra kreditkontroller inkludera även företrädarna för bolaget och deras ekonomi, säger han.

Nu tvingas han vänta medan Kronofogden söker de två målvakter som sedan början av september utgör Nordgrys styrelse. Detta eftersom Clear Channel och de andra mediernas krav måste delges en företrädare för bolaget innan nästa steg kan tas.

Kenneth Ek är frustrerad över de begränsade möjligheter som finns till att komma åt de som i verkligheten står bakom Nordgry och Bid1234. Clear Channels krav måste delges en företrädare för bolaget innan nästa steg kan tas.

Innan dess kan Nordgry heller inte försättas i konkurs varpå en konkursförvaltare vanligtvis kan börja bedöma om ett brott har skett i samband med konkursen. Samma gäller för resten av företagen som Nordgry är skyldiga pengar.

– På grund av långa handläggningstider och bristande bristande resurser hos polis och åklagare är det alldeles för enkelt att komma undan med ett sådant upplägg, säger han.

Ett antal varningsklockor har dock funnits som de tiotals medieföretag som nu saknar pengar skulle kunna upptäckt om det tittat närmare på Nordgry.

Bland annat slutfördes skapandet av byrån på pappret så sent som i maj 2009. Bara veckor innan den rikstäckande annonskampanjen gick ut. På byråns hemsida finns ett antal medarbetare som inte går att nå.

Samma person svarar alltid i telefon. Varken några anställda eller några personalkostnader finns redovisade för 2008, trots en omsättning på 7,7 miljoner kronor.

Bör ni skärpa era rutiner efter detta?

– Om det finns anledning till försiktighet bör man kanske ta referenser på nya kunder vilket vi också gör i förekommande fall, säger Kenneth Ek.

Tobias Eltell, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer, tror att lågkonjunkturen kan ha hjälpt männen bakom Nordgry och Bid1234 att lyckas med sin kupp.

– Det kan absolut spela in. I dessa tider kanske medierna tar de bokningar man får och är mindre noga.

För att undvika att bli drabbad rekommenderar han medierna att kräva förskottsbetalning när helt nya affärskontakter vill boka utrymme för stora summor.

– Men det är upp till respektive mediekanal hur säker man vill vara, säger Tobias Etell.

Även Björn Rietz Reklamförbundet ser anledning att vara misstänksam när en okänd reklambyrå vill boka annonsutrymme.

– Som ägare av ett medieföretag måste man säkerställa att man har en garant för att få in pengarna. I och med att det tillhör ovanligheterna att en reklambyrå bokar kampanjerna är det givetvis en anledning att vara mer misstänksam.

Det vanliga är att en mediebyrå bokar annonskampanjer när det handlar om stora belopp som placeras i många olika medier.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.