Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Beyonce lånar ut ”Freedom” till FN

Publicerad: 13 oktober 2017, 06:14
Uppdaterad: 13 oktober 2017, 06:16

Världsstjärnan Beyonces hit ”Freedom” utgör soundtracket till FN:s globala kampanj för att sätta fokus på flickors rättigheter.


Reklamfilmen släpptes i samband med internationella flickadagen, International Day of the Girl, i onsdags.

Förra årets flickakampanj regisserades av MJ Delaney, och visade flickor som dansade och sjöng till Spice Girls ”Wannabe”.

MJ Delaney har även har fått ansvaret för årets reklamfilm, skriver Adage. Denna gång ligger fokus på flickors barndom och filmen adresserar bland annat barnäktenskap, våld och bristen på utbildning.

– Förra årets film, som fokuserade på kvinnor, var glad, lekfull och optimistisk. Men det globala politiska landskapet har förändrats så mycket det senaste året att en varm hyllning av kvinnlig solidaritet inte kändes tillräckligt. Årets film är trotsig och kräver förändring, med mycket yngre flickor som få ge röst åt en hel generation – för vilka det är avgörande att FN:s globala mål uppfylls, säger MJ Delaney till Adage.

– Förra året markerade 20 år av ”girl power”. I år firar vi en ny och annorlunda generation av starka flickor där vi använder den bästa protestlåten just nu – Beyonces ”Freedom” – eftersom vad vi behöver ju nu är handling.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.