Betsson vd:n om Svenska Spels kampanj: "Chockerande!"

2014-11-11 09:41 Anton Andersson  

Svenska Spels kampanj för att stödja ungdomsidrotten marknadsförs med pingisspelande barn. Ett knep som inte faller i god jord hos konkurrenten Betsson.

Under gårdagen gick Betssons Malta-vd Ulrik Bengtsson ut på Twitter och kritiserade Svenska Spels kampanj "Gräsroten". Anledningen är att Svenska Spel i sina annonser har med minderåriga barn.

Under en bild på annonsen skriver Betsson vd:n:

"Swedish monopoly's take on responsible gaming...using 8 year olds in their advertising. Chocking!"

Enligt Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef för Betsson Sverige, är det en fråga om ansvar.

– Vi är ett spelbolag och vår målgrupp är över 18 år. För oss är det väldigt viktigt att vi gestaltar vår målgrupp när vi kommunicerar med våra kunder. Jag tycker inte att det här är lämpligt. Vi skulle inte göra det, säger Malin Sparf Rydberg.

Kampanjen handlar om att dela ut pengar till ungdomsidrotten, är det inte förståeligt att man använder barn då?

– Det är naturligtvis en bra sak. Men det är hela tiden en balansgång när det kommer till barn och marknadsföring. Vi hade valt äldre ungdomar, folk i 20-årsåldern.

Men Svenska Spel förstår inte kritiken. Kampanjen följer spelets alla regler, anser de.

– Vi ska aldrig sammankoppla barn med våra produkter i någon form av säljande verksamhet. Men när det gäller modervarumärket kan barn synas när man inte marknadsför spel. Det är den avgränsningen vi har. Men det är klart att han har den åsikten, kommenterar Svenska Spels presschef Johan Tissel Ulrik Bengtssons utspel.

Kunde ni inte ha haft äldre ungdomar istället?

– Man kunde förstås ha haft 18-åringar. Men det blir inte helt rättvisande. Pengarna går till barn- och ungdomsverksamhet.

Anton Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt