Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Berghs slutevent får liv av besökarnas reaktioner

Publicerad: 15 April 2016, 08:14
Uppdaterad: 15 April 2016, 08:24

Bild 1/2  

Konceptet för årets slutevent på Berghs handlar om reaktionernas påverkan på kommunikationen.


Ämnen i artikeln:

Berghs

Mellan den 19-21 maj går Berghs slutevent av stapeln. Årets koncept heter Act/React och är framtaget av Berghs Studentbyrå med handledning av Grandins Flying Circus.

Konceptet går ut på att alla besökare bjuds in till möjligheten att lämna egna avtryck genom sina reaktioner på projekt som producerats under studenternas hela tid på skolan. Det innebär att eventet får liv och byter skepnad i takt med besökarnas reaktioner.

Idén uppstod i en vilja att frångå det tidigare statiska sättet att visa upp studenternas examensprojekt genom montrar.

– Konceptet Act/React handlar i grund och botten om att allt vi studenter gjort under vår tid på skolan, har vi gjort för att skapa reaktioner. Lyckas man inte med det, blir man bara en del av mediebruset. Här har vi strävat efter att i realtid kunna visa upp besökarnas reaktioner på studenternas projekt, säger Björn Lundvall på Berghs Studentbyrå till Dagens Media.

Det kommer göras på experimentella vis i olika rum på skolan, exempelvis ett rum med ”voice to text”, där en mikrofon samlar upp besökarnas reaktioner på ett studentcase. Den första som besöker rummet kommer endast uppleva caset, men allt eftersom reaktionerna blir fler, förändras intrycket av projektet.

Björn Lundvall nämner Cancerfondens kritiserade kampanj ”Nej till Cancer”, som ett exempel på kommunikation där reaktionerna blev större än själva aktionen.

– Personligen hoppas jag att besökarna går ifrån vårt slutevent med nya tankar om vad reaktionerna kan få för påverkan för kommunikationen, fortsätter han.

Byrån Grandins Flying Circus med Jakob Grandin i spetsen har bidragit till sluteventet med sina erfarenheter av att driva klubbarna Trädgården, Under Bron och Nobelberget i Stockholm.

Studentbyrån 2016:

Marcus Berggren (produktionsledare)

Magnus Edblom (grafisk designer)

Line Fjærvoll (produktionsledare)

Johanna Lavold (grafisk designer)

Björn Lundvall (pr)

Markus Manitski (digital kreatör)

Katarina Markovic (pr)

Linnea Nordström (strategisk kommunikation)

Malin Nyström (ad)

Katharina Sand (strategisk kommunikation)

Rasmus Tsardakas Renhuldt (copy)

David Peiris (digital kreatör)

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Berghs

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.