Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Berghs nya kampanj ska minska matsvinnet

Publicerad: 27 April 2018, 07:26
Uppdaterad: 27 April 2018, 14:07

Gammal ost, sur mjölk och mjuk gurka. Berghs-studenternas nya kampanj uppmanar influencers att äta gammal mat – för miljöns skull.


Ämnen i artikeln:

Berghs

Det är i den nya kampanjen "#TasteOrWaste" som studenter från Berghs serverar utgången mat till influencers. Kampanjen syftar till att kasta ljus på matsvinnet i Sverige. 

VM-medaljören i vindsurfing Adam Holm, matbloggaren Yannick Lagher och influencern Dasha Girine är några av dem som utmanar varandra i hur gammal mat de egentligen vågar äta.

Peter Repinski från Stockholm Environment Institute är en av initiativtagarna till kampanjen.

– En mer hållbar livsstil är smart, kul och cool och dessutom bättre för planeten. Med den här utmaningen hoppas vi att Sveriges ungdomar funderar en extra gång innan de slänger mjölken bara för att bäst före-datumet har passerat, säger han i ett pressmeddelande.

Det är Berghs affärsområde Berghs Studio, som arbetar med att koppla samman uppdragsgivare med Berghs studenter, som ligger bakom kampanjen.

– SEI ville ha inspiration för att öka medvetandet hos ungdomar om problemet med all mat som slängs. Vi kände att det här var ett klockrent uppdrag för våra studenter. De är själva målgruppen, säger Tobias Lundqvist, cd på Berghs Studio, i en kommentar.

En av de Berghs-studenter som står bakom konceptet är Sabina Beldelius.

– Miljöorganisationer är alldeles för skraja när det kommer till att ta ut svängarna inom det kreativa. Det är ofta samma budskap som sägs på samma sätt, men den här kunden har varit fantastisk. De litar på att vi förstår tonaliteten.

Filmerna för "#TasteOrWaste" kommer att publiceras under kommande veckor på Youtube, Facebook och Instagram.

Se influencern Dasha Girines Youtube-video "Vågar du smaka på mögel?", som är en del av kampanjen, nedan:

 

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Berghs

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.