Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Berghs-elever synar företagens greenwashing

Publicerad: 12 April 2010, 13:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Storföretag som lyfter fram allt gott de gör i sin kommunikation kan förvänta sig ett brev från reklamskolan Berghs.


I maj är det dags för Berghs slututställning. Årets tema är hållbarhet och utställningen har undernamnet "A Sustainable Plan".

För att skapa uppmärksamhet kring elevernas kreationer har Berghs Studentbyrå bestämt sig för att syna storföretagens löften om just hållbarhet.

– I dag är det mycket greenwashing. Vi gör det här av ren självbevarelsedrift då floskler kan leda till att reklamen tappar i trovärdighet, säger Mandarva Mörner Hansen, som går på Berghs pr-linje.

Hon, tillsammans med kollegan Canan Yasar, skickar nu brev till toppcheferna på ett antal företag.

Bland annat fick Michelins vd Malcolm Scovell frågan om det inte är dags att se över sin egen bakgård istället för att attackera bensinföretagen, som däcktillverkaren gör i en aktuell reklamfilm.

– Vi kommer också att kontakta Svenska Spel och fråga om deras ”Spela lagom”-kampanjer, som ofta riktar sig mot unga. Det är en annan typ av hållbarhet, säger Mandarva Mörner Hansen.

Breven – och eventuella svar – kan följas på en kampanjsajt.

– Vi gör inte detta för att sätta dit företagen. Eller lite, kanske, säger Mandarva Mörner Hansen.

– Men vi sträcker ju också ut en hand genom att erbjuda dem att komma till utställningen och titta. Samtidigt har vi konferensrum där vi kan sätta oss ner och se över planen för kommunikationen kring hållbarhet, säger Canan Yasar.

De här företagen har ju redan stora kommunikationsavdelningar och en drös med konsulter. Vad kan ni lära dem?

– Genom att ifrågasätta dem har vi redan hittat något som de gör fel. Vi vill visa att om de kommunicerar på rätt sätt så kan det mottas bättre, säger Canan Yasar.

Mandarva Mörner Hansen fyller i:

– De kommer att bli mer och mer granskade nu när världen blir allt mer transparent tack vare nya kanaler och medier. Vi vill belysa att det som de kommunicerar måste överenstämma med det de gör för att de ska behålla sin trovärdighet.

Studentbyrån har också skickat ett liknande brev till Berghs, och frågat om skolans hållbarhetsplan.

Dessutom har de synat Guldäggsnomineringarna och tagit fram ett antal bidrag som fokuserat på hållbarhet. De ska nu granskas av en jury, som sedan tar fram en vinnare lagom till slututställningen.

– Många av bidragen har ett ansvarstagande tänk i sig, säger Mandarva Mörner Hansen.

Juryn

·     Sofia Strömberg – rektor för Berghs School ofCommunication

·     Kristina Eklund– styrelseledamot på Komm.

·     Mikael Ström – copywriter på Ogilvy

·     Jonas Pinzke – medgrundare av The Good Guys

·     Nina Åkestam – copywriter på Garbergs

·     Christina Lindbäck – kvalitets- och miljöchef på Ragn-Sells AB och tillträdande ordförande för Svensk Miljömärkning

·     Karin Setréus - seniorkonsult, Mind Your Brand

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.