Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Baylan vill ha fair play-kontrakt

Socialdemokraternas partisekreterare Ibrahim Baylan vill ha en överenskommelse mot negativa kampanjer.

Martin Schori


Publicerad: 06 Juli 2010, 11:39
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:45

Ämnen i artikeln:

ModeraternaPer SchlingmannAlmedalen 2010Socialdemokraterna

– Jag tror att vi står inför en spännande valrörelse, men det finns stor risk för övertramp. Därför föreslår jag ett fair play-kontrakt, säger han på ett seminarium i Almedalen, arrangerat av tidningen Fokus.

Exakt hur ett kontrakt skulle se ut ville han inte gå in på, men förhoppningen är att alla partier ska skriva under dokumentet.

– Jag tycker att det är bra att man tydliggör kontraster mellan de olika partierna men när det går till personangrepp blir det fel. Valrörelsen ska handla om politiken och inte om påhopp och negativ tv-reklam, säger han.

Och personangrepp är precis vad vi sett under en lång tid, säger han, inte minst mot partiledaren Mona Sahlin. Både från kampanjer på nätet och från allianspolitiker.

– Littorin pratade om Tobleronepolitik och efter det har vi sett en ökning av påhoppen på olika sajter och via mejl, säger Ibrahim Baylan.

Per Schlingmann, Moderaternas partisekreterare, säger att han gärna skriver på ett kontrakt.

– Men jag undrar om problemet är speciellt stort. Jag tycker att vi har en saklig valrörelse.

Båda partisekreterarna höll med om att riskerna för negativa kampanjer ökat efter att man införde personval. Därmed blir det extra viktigt för personerna i ledande ställning inom partierna att markera, säger de.

– Vi måste varje gång någon går över gränsen säga att vi inte vill se det här, säger Ibrahim Baylan.

På tisdagen skrev tidningen Expressen att Maud Olofsson ska avgå - oavsett hur det går i valet i september. På förmiddagen dementerades uppgifterna av Centerledaren, som hävdade att det handlade om "dirty campaigning" från Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

Ibrahim Baylan, stämmer det?

– Nej, jag tror ingen från oss ägnar sig åt något sådant.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.