Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Bauhaus fortsätter att öka medieköpen

Publicerad: 21 Augusti 2009, 06:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Konkurrenterna bromsar. Men Bauhaus fortsätter att köpa mer reklam, säger marknadschefen Eric Lundberg.


I år lade Bauhaus om sin mediestrategi. Från att nästan enbart ha satsat på direktreklam började man också att annonsera i morgonpress. Dessutom har medieköpen ökat. Under första halvåret 2009 ökade de reklamköpen med 172 procent, visar bruttosiffror från Sifo reklammätningar.

Från att inte alls ha annonserat i tv har företaget storsatsat i år. Totalt har 58,8 bruttomiljoner kronor lagts på tv-reklam och summan för medieköp i år uppgår till 130,5 bruttomiljoner, enligt Sifo.

– Inför det här året visste vi att det skulle bli en tuff marknad. Därför satsade vi aggressivt på marknadsplanen och det har gått bra, säger Eric Lundberg, marknadschef på Bauhaus.

Han ser inte heller att medieköpen kommer att avta.

–Vi kommer fortsätta att öka.

I samarbete med TV3 gjordes tv-serien ”Byggslaget”. Något som också har givit resultat.

– Vi är nöjda med serien. Vi har haft en fantastisk försäljning under juni och juli, säger Eric Lundberg.

Om det blir någon fortsättning på tv-serien är inte klart. Bauhaus ska utvärdera projektet innan de bestämmer sig.

Byggvaruhusens medieköp i miljontals kronor, jan-juni 2009 (procentuell förändring jämfört med 2008)

Bauhaus, 130,5 (172)

Byggmax 38,5 (-20)

Beijer, 14,6 (-17)

Hornbach, 14,9 (55)

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.