Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Bästa reklamen – nöjda kunder

Publicerad: 26 Mars 2012, 07:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

Nöjda kunder är viktigare än reklam för småföretagares affärer, visar ny undersökning.


Enligt undersökningen, gjord av programvaruföretaget Visma, är återkommande kunder den överlägset största inkomstkällan för småföretagare. De står för 66 procent av intäkterna.

Nöjda kunder är också den viktigaste marknadsföringskanalen. Över två tredjedelar av de 400 tillfrågade företagarna angav rekommendationer från andra som det viktigaste sättet att få nya kunder.

Annonser i tidningar kommer först på fjärde plats, efter rekommendationer, hemsida och vänner och bekanta. Mässor, direktreklam och internetreklam hamnar på plats sju, åtta och nio när småföretagarna listar de viktaste sätten att få nya kunder.

Viktiga vägar till nya kunder för småföretagarnaRekommendationer: 69 %Företagets hemsida: 35 %Vänner och bekanta: 21 %Annonser i tidningar: 19 %Säljmöten: 12 %Affärsnätverk: 12 %Mässor: 11 %Brev och direktreklam: 7 %Annonser på internet: 7 %Annat: 7 %Adwords: 6 %Utskick via e-post: 6 %Telefonförsäljning: 5 %Sociala medier: 4 %

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.