Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Bäst i klassen

Publicerad: 7 April 2010, 12:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

De nya apoteken slåss om att ta plats på marknaden. En undersökning visar att flest känner till Apotek Hjärtat, medan DocMorris och Apoteksgruppen kommer långt ner på listan.


Tidningen Market presenterar en undersökning där drygt 400 personer har svarat på frågor kring vilka varumärken och dess logotyper man känner till.

Högst upp på listan över vilka namn man känner till på de nya apotekskedjorna är Apotek Hjärtat med 29 procent.

Bland de som ligger längst ner är Doc Morris och Apoteksgruppen, med 1 procent respektive 2 procent.

Märit Wikström, kommunikationschef på DocMorris, är inte överraskad av resultatet.

– Jag är inte ett smack förvånad, vi öppnade i februari och har än så länge bara sex apotek. Vi satsar inte på stora nationella kampanjer med buller och bång, utan öppnar en butik åt gången, och jobbar därför endast med lokal marknadsföring. Men ge oss lite tid så kommer folk att börja känna igen oss, säger hon till Dagensmedia.se.

Apoteksgruppen hamnade även de långt ner på listan, med 2 procent. Vd:n Jens Sandström menar att det har att göra med att de är sist ut på marknaden.

– Vi är sist ut av alla aktörer och har inte hunnit etablera oss i media lika mycket som de som är högst upp på listan. Om ett halvår eller ett år kommer det att se annorlunda ut, säger han till Dagensmedia.se.

Hur kommer ni profilera er från de andra aktörerna?

– Vi vill att folk ska känna igen sig när de kommer in, att man ska veta att man är inne på ett apotek. Så initialt kommer vi nog inte skilja oss så mycket från våra konkurrenter, det kommer på sikt. Vi jobbar kontinuerligt med varumärkesarbetet och lägger strategi för vår marknadsföring, men det är inget som jag kan berätta om i nuläget.

DocMorris Märit Wikström är inne på samma linje, och tror att det i etableringsskedet snarare kommer vara tillgängligheten som avgör vilket apotek kunderna besöker.

– Jag tror att det kommer att dröja innan kunder springer runt halva staden för att handla på ett specifikt apotek. Det handlar initialt om tillgänglighet och service. Det finns också en orsak till att ett apotek ser ut som det gör, det måste inge förtroende och seriositet. Men säkert kommer en tydligare avskiljning mellan varumärkena ske eftersom.

Apotek Hjärtat är den aktör som kommer högst upp på listan vad gäller kännedom, och på andra plats (efter Apoteket) när det gäller hur väl kunderna känner igen loggan.

– Vi har lyckats få ut en grafisk identitet som är tydlig, inte minst i butiksmiljön. Vi har också valt en mediemix, bland annat med kampanjer i tv, för att snabbt bygga kännedom, säger Apotek Hjärtats vice vd och marknadsansvarig Bodil Eriksson till Market.

Kartläggningen genomfördes under mars 2010 i Stockholm, med 407 kvinnor och män i åldrarna 18-75 år, av undersökningsföretaget Hanne K Larssen AB på uppdrag av Market.

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.