Kampanjer
Barncancerfonden och Garbergs chockar i tunnelbanan
Publicerad: 7 oktober 2014, 06:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:26
Gör ny variant av Apotek Hjärtats virvlande hår.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
I vintras gjorde Åkestam Holst en digital kampanj för Apotek Hjärtat i Stockholms tunnelbana, med en kvinna vars hår blåste i vinden när tunnelbanan kom.
Nu gör Garbergs en ny variant av kampanjen – med en överraskning på slutet.
Den digitala reklamtavlan är synkad med tunnelbanan så att håret på flickan på bilden virvlar av draget från tågen som kommer, för att till slut blåsa av helt.
Filmen är en kampanj för Barncancerfonden och flickan på bilden är 14-åriga Linn som har tappat sitt hår på grund av sin cancerbehandling.
– Det blir direkt tydligt vilken sjukdom det handlar om när ett barn har tappat sitt hår. Tyvärr drabbar detta över 300 barn varje år. Vi vill att så många som möjligt ska se verkligheten: att det faktiskt är många barn som drabbas och att det behövs mer forskning för att hjälpa de här barnen, säger Linus Almqvist, kommunikationschef på Barncancerfonden, i ett pressmeddelande.
Filmen är producerad av Adamsky, den tekniska lösningen är gjord tillsammans med Stopp och Clear Channel.
Arbetsgrupp Garbergs
CD Petter Ödéen
AD Sebastian Smedberg
Copy Sedir Ajeenah
Prodledare Ida Tenggren
Regissör / Fotograf Daniel Griffel
Producent Karolina Smedberg
Produktionsbolag Adamsky
post/ Grading / ljud The Line