Barn regisserar reklamfilm för Lego

2018-01-08 09:50  
En superhjälte räddar situationen i Legos senaste reklamfilm som uppmärksammar barns rätt till lek.

Legos senaste reklamfilm uppmärksammar alla barns rätt till lek. I skapandet har bolaget tagit hjälp av målgruppen på allvar – genom att låta barn agera regissörer.

På Internationella barndagen i november bjöd Lego in de fyra tioåringarna Kamilla, Storm, Ridhima och Henry till huvudkontoret, och bad dem att regissera en animerad film om alla barns rätt till lek.

Syftet med reklamfilmen är att belysa statistiken som säger att nära 250 miljoner barn riskerar att inte leva upp till sin fulla potential, på grund av att de inte leker, lär sig eller äter som de borde. Det skriver Creativity online.

De fyra barnen valdes ut genom en tävling, där barnen ansökte med en egen affisch som visade på kraften i lek och vad barns rätt till lek betyder för dem.

Vinnarna fick genom egna idéer levandegöra en animerad film om ett hus fattigt på lek. I huset sitter ett förtvivlat barn medan hans pappa läser en tidning med det dystra namanet "Vintertider". Plötsligt dyker en superhjälte upp, som leder den så kallade "Fantasy Force", och räddar situationen med hjälp av lek.

Filmen släpps idag i Legos sociala kanaler, och syftar till att uppmuntra familjer att leka mer tillsammans.

Bakom kampanjen står Edelman Deportivo London.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt