Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Barilla öppnar för homosexuell kärlek i reklamen

Publicerad: 27 September 2013, 12:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:33

Efter kritikstormen mot Barilla lovar bolaget att se över sin marknadsföring även i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Ingo

I våras rullade Barilla ut ett nytt kommunikationskoncept i Sverige. I fokus för reklamfilmerna står kärleken mellan Capellini och Pesto Genovese och kärlekshistorien mellan Penne Rigate och basilicosås.

Denna kärlek har även förkroppsligats i kärleksscener ”från det verkliga livet”. Och i Barillas värld har kärleken hittills varit uteslutande heterosexuell.

Nu lovar Barilla att man ska se över marknadsföringen i Sverige.

– Vi har inte haft sådana diskussioner i företaget tidigare. Men med anledning av vad som har hänt kan jag garantera att den frågan kommer att vara på tapeten inom vår ledning omgående, säger Frida Bengtsson, nordisk hr-chef på Barilla.

Omsvängningen kommer i kölvattnet av styrelseordföranden Guido Barillas kritiserade uttalande om att bolaget aldrig skulle kunna ha ett homosexuellt par i sin reklamfilm. Ett uttalande som Guido Barilla snabbt ville ta tillbaka och be om ursäkt för.

I Sverige har annonsörer som Halebop, Ving och Björn Borg fått positiva reaktioner då de valt en mer inkluderande hållning i sin reklam och brutit mot den heteronormativa dramaturgin som styrt reklambranschen i årtionden.

När svenskarna får se homosexuell kärlek i en svensk Barillareklam vågar Frida Bengtsson inte säga säkert.

– Jag kan inte svara på det i dag. Men vi kommer att diskutera det framöver och förhoppningsvis blir det förr snarare än senare, säger hon.

Barilla i Sverige har fått motta stark kritik efter Guido Barillas gayovänliga uttalande, som skedde i ett radioprogram.

– Kunder har reagerat och sagt att de ska sluta köpa våra produkter och även internt har medarbetarna reagerat. Vi kommer att få jobba hårt för att återupprätta vårt förtroende.

Barilla Sverige AB, som även äger Wasabröd, omsatte 1,1 miljarder kronor i Sverige under 2012. Bolaget har hittills i år lagt 13,5 bruttomiljoner på reklam, uteslutande i tv, enligt Sifo reklammätningar. Samma siffra för Wasabröd är nära 25 miljoner kronor brutto.

Wasabröd jobbar med reklambyrån Ingo. Bakom Barillas kommunikationskoncept ”Kärlek på italienska” står den internationella byrån Young & Rubicam.

Frida Bengtsson hoppas att kontroversen ska föra något gott med sig.

– Den här frågan har aktualiserats på ett väldigt obekvämt sätt. Men det är bra att den kommer upp. Våra värderingar är att vi finns till för alla, säger hon.

Dagens Media har under fredagen sökt Barillas nordiska marknadschef Åsa Hermansson, som uppges vara på semester.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Ingo

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.