Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Bannerverkstad hos Eniro

Publicerad: 10 September 2009, 15:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Sökjätten lanserar tjänsten personsök med klassisk byteshandel. Alla som bidrar med en länk på sin Eniro-sida får en egen reklamplats i utbyte. Se filmerna på Dagensmedia.se.


Numera har alla en personlig sida på Eniro.se som är sökbar med nya tjänsten personsök. Där kan användarna lägga in uppgifter och länkar till bland annat den egna bloggen, Facebook och Twitter.

Eniros stora utmaning nu är att få folk att fylla på med information. Det ska lösas med bolagets största reklaminsats hittills i år. Kampanjen siktar på att involvera målgruppen, som främst är internetvana 18-30-åringar, och göra den till en del av reklamen.

– Syftet är att få in så mycket användargenererat material som möjligt. I utbyte kan man göra en egen bannerkampanj. Den läggs sen ut på en riktig sajt så att man får sina 30 minuter i rampljuset, säger Torbjörn Wik, marknadsdirektör på Eniro.

På kampanjsajten får användarna hjälp att ta fram egna banners - från enklast möjliga till mer avancerade flashlösningar för dem som kan.

– För att få igång folk har vi förproducerat några banners och reklamfilmer som syns i tv-reklamen och fungerar kampanjens första banners, säger Håkan Karlsvärd, projektledare på Ogilvy.

När bannerverkstan får fart blir det istället besökarnas reklam som tar plats på bland annat Expressen.se, men med en avslutande kampanjhälsning från Eniro. På kampanjsajten tävlar reklammakarna om bästa bannern. Högsta vinsten är en reklamfilmsinspelning med professionell regissör med en biovisning av den för vännerna. Även 20 Iphones ligger i tävlingspotten.

Förhoppningen är att få in ”många hundra banners” från Eniros omkring 3 miljoner unika besökare i veckan.

Byråfakta

Arbetsgrupp Ogilvy

Projektledare: Håkan Karlsvärd

Produktionsledare: Li Nelson

Webbproducer: Lisa Stavenow

Digital projektledare: Rob Scutt

Creative director: Björn Ståhl

Art director: Timo Orre

Copywriter: Mikael Ström

Webbdesigner: Rajdarn Eldorado

Byråproducent: Marcus Sundqvist

 

Arbetsgrupp MEC

Niklas Andréason, Projektledare

Caroline Palmqvist, Digital rådgivare/planerare

Joel Nyrén, Användargenerat innehåll/spridning

Mattias Franke, Strateg

Matilda Tengheden, kampanjkoordinering

Filip Waenerlund, kampanjkoordinering

 

Webbproduktion: Ogilvy Amsterdam och The Brewery

Filmproduktion : Eskils Junker Film (regissör Daniel Eskils)

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.