Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Banner-explosion på mediernas sajter

Publicerad: 26 december 2014, 06:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:51

Till och med reklamälskarna rasade. Bannerannonseringen har gått för långt!


Ämnen i artikeln:

ad blockerAdblockers

2014 var det så gott som omöjligt att komma in på någon av de större mediernas sajter utan att stoppas av en takeover-annons på vägen.

Från att tidigare ha sålts in som ett unikt och exklusivt format, som skiljer ut annonsören från mängden, har takeovern nu blivit en standardlösning som används var och varannan dag.

Dessutom försvinner inte annonserna längre automatiskt, utan kräver ett aktivt klick innan besökaren släpps in på den önskade sajten.

Från kvällstidningshåll har det under året introducerats helt nya storannonser, som ska garantera besökarnas uppmärksamhet genom att avbryta läsningen mitt i artikeln.

Utvecklingen har gjort de reklamtrötta internetanvändarna ännu tröttare. Raseriet mot störande annonser märks i kommentarsfält och på Twitter, och användningen av adblockers skjuter i höjden.

Till och med inbitna reklamivrare har börjat ilskna till.

”Jag gillar reklam men nu så börjar bägaren även skvimpa över för mig med alla dessa nya uppmärksamhetsjagande nymodigheter på internet. Hur långt är tidningar och varumärken villiga att gå för att tvinga sig på sin publik?”, bloggade reklam­forskaren Erik Modig.

Carats digitalchef Kristina Juhlin förstår att medierna är villiga att gå långt för att öka sina digitala intäkter, men varnar för att man är på väg att gå för långt.

– Det finns en gräns för hur mycket man står ut med.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ad blockerAdblockers

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev