Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Bakslag för Stardoll i rätten

Publicerad: 6 december 2012, 09:38
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:02

Marknadsrätten inskränker svenska ungdomscommunityn Stardolls möjligheter att göra reklam för sina produkter.


Marknadsdomstolen går på Konsumentombudsmannens linje och finner att Stardoll bryter mot marknadsföringslagen på en rad punkter.

Enligt domstolen har det svenska bolaget marknadsfört Stardolls produkter, digitala dockor och tillbehör till dessa, till barn under 16 år, bland annat genom elektronisk direktreklam.

Om marknadsföringen upprepas hotas Stardoll av böter på 1 miljon kronor.

Enligt domen förbjuds Stardoll att:

• vid marknadsföring av Stardoll AB:s produkter mot barn på sätt som skett använda sig av påståendena ”köp”, ”köp fler”, ”köp här”, ”uppgradera”, ”uppgradera till Superstar”, ”uppgradera nu” och ”uppgradera här”.

• vid marknadsföring av Stardoll AB:s produkter mot barn på sätt som skett använda sig av påståendena ”den stannar inte länge” och ”innan det är för sent!”.

• marknadsföra Stardoll AB:s produkter mot barn genom att på sätt som skett skicka elektronisk direktreklam till barn under 16 år.

Konsumentombudsmannen, som drivit ärendet mot Stardoll, yrkade i sin anmälan på betydligt fler reklamförbud för sajten. Dessa har dock lämnats utan bifall av marknadsdomstolen.

Stardoll nekar till alla anklagelser.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.