Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Backstreet Boys sjunger "Lager than life" för Netonnet

Publicerad: 22 Maj 2014, 05:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:36

För Dagens Media berättar Netonnets marknadschef Jonas Järrenfors hur det var att spela in en reklamfilm med ett av 90-talets största pojkband.


Ämnen i artikeln:

Netonnet

I början av april avslöjade Dagens Media att Netonnnet anlitat Backstreet Boys för sin nya kampanj.

Tillsammans har Netonnet och Backstreet Boys tagit fram en musikvideo till pojkbandets låt "Larger than life", som nu släpps.

Låten i kampanjen, som tagits fram av reklambyrån Garbergs, är en ny version där "larger" bytts ut mot "lager" och är inspelad i Netonnets lager, berättar hemelektronikkedjans marknadschef Jonas Järrenfors.

Varför just Backstreet Boys?

– Egentligen började det med uttrycket "lager than life" som vi kom på utifrån vårt kommunikationskoncept "direkt från lagerhyllan". När vi hade kommit på själva uttrycket låg Backstreet Boys gamla hitlåt nära till hands. Så föddes själva idén att se om vi kunde gå hela vägen och lyckas övertala dem att faktiskt vara med.

Var de lättövertalade?

– De hade en stor vilja att vara med redan när vi tog kontakt med dem. Sedan är det klart att det var lite utmaning att få ihop det rent tidsmässigt. De var ute på Europaturné så det var lite pyssel men det var inte ett jättestort problem att få dem att tycka om idén.

Var de dyra?

– Det där kommenterar vi naturligtvis inte.

Men var de värda priset?

– Ja, alltså våra kostnader består ju inte bara av ett arvode till dem utan det är en helhetsbild av kostnader för produktion och allt annat runtomkring. Vi har gjort en gedigen kalkyl och tror att vi ska kunna räkna hem de investeringar vi gjort.

Var du på plats under inspelningen?

– Ja det var jag.

Hur var det?

– Det var fantastiskt, vi hade ett perfekt team. Sedan är det lite speciellt när man jobbar med den här typen av kändisar för man får inte så jättelång tid tillsammans med dem, därför måste allt vara minutiöst förberett, säger Jonas Järrenfors och fortsätter:

– Backstreet Boys var själva oerhört professionella och enkla att arbeta med.

Flera av våra läsare har reagerat på den "twerkande" tjejen som dyker upp vid två tillfällen i filmen och undrat vad grejen är.

– Det är ett sätt att dansa som ligger i tiden i vissa musikvideos som vi har plockat upp som en detalj i skapandet av den här produktionen. Det finns ingen djupare idé bakom det.

Är det någon av era anställda som dansar?

– Nej det är en professionell "twerkare".

Men du, "lager than life", är det inte lite buskis över det?

– Nej det tycker jag definitivt inte! Det är det finaste uttryck jag hört.

"Lager than life" har regisserats av Andreas Nilsson, som tidigare gjort musikvideos med bland andra David Guetta och Kanye West.

LÄS OCKSÅ:

Arbetsgrupp

Garbergs:

Projektledare: Pernilla Berg

Produktionsledare: Anna Ohlsson

AD: Mattias Dahlqvist

Copy: Hampus Mattsson, Johan van der Schoot

Formgivare: Roger Blomqvist

Creative Director: Petter Ödeen

Byråproducent: Annika Witkowska (Colony)

Ateljeassitent: Natalie Kocsis och William Löthman

 

Samarbetspartners:

Produktionsbolag: Bacon

Regissör: Andreas Nilsson

Producent: Ylva Axell

Post: Chimneygroup

 

PR-Byrå:

Rippler. Katrin Ludvigsson och Johanna Näsholm

 

Mediabyrå:

MEC, Niklas Andreason och Carl Jernberg

 

Musik:

 

Written by: Max Martin, Kristian Lundin, Brian Littrell

Published by: MXM Music AB, Maratone AB/Zomba Music Enterprises

Administered by: Kobalt Music Group Ltd/Universal Music-Z Tunes/Imagem

Music Scandinavia

Music producer: Keith Harris, Additional Production by Dylan Ely

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Netonnet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.