Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Baaam vill prata om abort

Släpper minidokumentär och skapar kampanjen #prataomdet för att bryta tabun.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 29 Maj 2017, 09:45
Uppdaterad: 29 Maj 2017, 09:28

Ämnen i artikeln:

FAB MediaKampanj

Baaam menar att den svenska aborträtten för första gången på länge är ifrågasatt. Därför går man nu ut med kampanjen #prataomabort för att motarbeta inskränkningar av den rätten.

I en minidokumentär på sammanlagt 15 minuter tar Hänt-journalisten Johanna Bladh avstamp från sina egna erfarenheter från sin egen abort. Hon har själv känt sig ensam i sin abort som hon gjorde för tre år sedan och har därför pratat med kvinnor, män, barnmorskor, läkare, professorer och politiker för att bryta tabun kring abort.

Sara Grundberg, innehållschef på Fab Media, säger att idé grundar sig i att man på redaktionen ser att aborträtten ifrågasätts på flera håll.

– Den ifrågasätts både från politiskt håll och i den generella debatten som med barnmorskan som inte ville utföra abort. De här strömningarna har gjort att vi tycker att det är ett högrelevant ämne att prata om, säger hon och fortsätter:

– När vi på redaktionen pratade om abort insåg vi att de flesta har gjort eller känner någon som har gjort en abort, men ingen pratar om det. Många har gjort det själv utan att ens kanske berätta för sin partner om det.

Varför är det viktigt att prata om abort?

– Det är viktigt att vi kvinnor har rätten till våra egna kroppar och att den rätten inte inskränks. Att vi pratar om det och berättar om våra egna erfarenheter om det och hur det påverkar oss. Abort är inget skambelagt, utan något som hör till ett jämställt samhälle.

Varför är det viktigt för Baaam att ställning i den här frågan?

– För oss är det viktigt för att vi tror på ett jämlikt samhälle och dessutom känner vi vår målgrupp och försöker beröra ämnen vi vet att de bryr sig om. 

Kampanjen rullar på baaam.se och på sociala medier från och med idag måndag.

Ämnen i artikeln:

FAB MediaKampanj

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.